Skip to main content

Hospital Mane Ye??

Boringnyeee...en suami di opis, sy seorang di rumah...sebenarnye entry kali ni nak citer pasal checkup kandungan...sy dah buat 'kad merah' seperti yang biasa ibu2 hamil buat tu.kad merah perlu didapati di hospital/klinik kesihatan kerajaan.

awal bulan aritu aku pon cutilah sbb nak buat first check up.aku sampai klinik kesihatan meru (paling dekat dgn rumah la tu)kul 8 pagi yg mana amat awal pd aku.tp rupanya smpi2 jer dh berderet kereta n dah ramai orang.aku bg ic n nurse kat kaunter pon bg no giliran kt aku. ye....no aku adalah 47 ye puan2 dan tuan2.no yg dipanggil ketika itu adalah no 8.tidakkkk !!! lamenye lagi nak tunggu.sebenarnya aku decide nak buat checkup kt private hosptal or klinik ibu2 mengandung yg swasta jer tp puas dh pujuk suami aku, die suruh buat kt govt jugak utk ada rekod dgn klinik govt.katanya, if anything problem occur hosptal govt ade rekod.baiklah....aku pun xleh membantah lagi nnt masuk neraka plk.erkk....

setelah menunggu dan menunggu kira2 pukul 10 sorg nurse muda panggil aku.nurse tu baik ye la muda lagi kan.die pggl bkn utk check up tapi baru nak bkk 'kad merah' aku.die tny details tntg aku n suami dan bile start hamil.lepas tu aku ddk lg menunggu tetie jer no yg dipanggil sudah melompat ke no 52!aik ape sdh jadi??dtgla sorg ibu n bby baru lahir msk blk.rupanya kt klinik govt ni klu ade kes2 bby baru lahir yg perlukan follow-up dorg akn bg bby dulu.xpelah xkan aku nk bsg kt bby plk kan? tggu pny tggu akhirnya no aku dipanggil. mula2 nurse tu kira makcik2 la die nak amik darah.buat pengetahuan kalian yg xtahu, ibu hamil akn di check darahnya tiap bulan ms checkup sbb nk check gula, hemoglobin dlm darah, sumela yg berkaitan dgn darah.nurse tu amik injection dan cucuk kt lengan aku.mase cucuk xsakit pas satu tabung die amik darah.zuppp!! die trus tarik kuarkan jarum tu.adoooiiiii...makcik perlahan la sikit!! terkejut urat sy tauu

pas amik darah, check air kencing plk.pastu ddk lagi tggu nak jmp doctor plk.doctor cuma seorg saja jd harap bersabar ye...ms jmp doctor tu aku excited sbb igtkan bleh scan rupanya scan kne buat appoitment lain plk tp die checkla jgk heartbeat bby. for the frst time aku nmpk bby pny heartbeat.laju dan badan die sebelah aje nmpk.terharu dgn ciptaan allah ni, even perut aku xbesar tp nmpk bby bsr ms ultrasound tu..kul 12 tepat aku selesai urusan di klinik..

sekarang ni kami tgh survey hosptal bersalin...private ke govt ye??yg pasti Hospital Kota Tinggi mesti masuk dlm list sbb nnt senang nk blk umah mak berpantang.aku xnak melalui perjalanan 5jam yg melelahkan ke johor nak plk pas bersalin kan...lagipun hosptal kota tinggi ada bangunan khas utk bersalin n wad klas 1 die pon ok sgt.kakak aku bersalin situ xde plk die komplen.tapi klu ditakdirkan aku dh nk terberanak kt kl ni, hosptal manakah patut aku serbu??klu yg dekat ngan opis KPJ Bangsar la.mintak2 jgnla nk terbersalin kt opis...yang pasti aku n suami xmampu la nk pegi prince court kan...ade org tu sng jer ckp 'pegila prince court' ape dia igt klu kt prince court bleh hilangkan sakit contraction nk bersalin kerr?? klu bleh aku sanggup jgk nk byr.mane2 pon govt n private sakit bersalin ttp ade...nowadays, nurse bnyk dh muda2 so hosptal govt pny service xmcm dulu lg dh..

Comments

shila, based on my experience, i think i tak nak dh pegi gov hospital.. huahuaa.... seram!!!!!

hm, tp tgk kemampuan kita la juga.. private mahal, cuma service dia lebih la.. sakit nak bersalin tu sama aja di mana2...

yep, rekod govt perlu.. apa2 kes berat akan refer balik kat gov hospital..

apa pun, kite doakan semuanya berjalan lancar..

amalkan makan kurma (baik untuk susu ibu) dan minum air zamzam waktu mengandung.. semoga dipermudahkan semuanya..
shila said…
Problemnya bukan budget, kte memang nak bersalin kat private hospital sebab company hasben bleh bayar maternity cost. Tapi tulah masalahnya...kalau bersalin kat KL kita kena travel more than 5hours utk balik berpantang kat umah mak kt Johor..dah la bawah tu berjahit nanti maunya demam duduk dalam kereta travel jauh2 plk tu pas bersalin..dekat dgn umah mak pulak ade govt hosptal je..pening jgk pk ni...

Popular posts from this blog

BBT, OPK dan Ovulasi

Okeh next nak cerita pulak pasal BBT, OPK dan waktu ovulasi. BBT tu korang dah faham kan camne nak mula... okay sekarang kita cerita pasal Ovulation Pregnancy Kit (OPK) ni dan kaitan nya dalam BBT. Secara generalnya...hanya dengan menggunakan BBT saja dah boleh detect ovulation day tu tanpa menggunakan OPK. Tapi...sebagai persediaan nak hamil...lebih elok la kita gu kan atau guna sekali OPK dan BBT bersama-sama. OPK tidak mengesan ovulasi tapi hanya mengesan kehadiran LH (hormon yg dihasilkan sebelum pengeluaran ovum) mana kala BBT pula mengesan hari ovulasi dengan lebih tepat. Tetapi sekiranya plan untuk hamil... elok buat OPK sekali supaya kita tak terlepas hari subur 'fertile window' untuk BD (bersama). Fertile Window & Cervical Mucus (CM) Fertile window biasanya 5hari dalam sebulan tapi hanya 1hari saja hari ovulasi iaitu hari paling subur. Jika kita boleh detect fertile window ni lebih mudah untuk kita usaha hamil. Selain menggunakan OPK...kita jugak bol

"Ma Ismuka" - Siapa Nama Kamu?

Assalamualaikum wbt... Aicecehhh "ma ismuka" bagai...korang tau ke maksudnye tuh...Okeh kita belajar Al-Lughatul 'Arabiah sket yer adik2...Hehe maksudnye "Siapa Nama Kamu" untuk general lah kalau tak tau lelaki atau perempuan..Kalau perempuan "Ma Ismuki?"... Ntah ape la Puan Shila merepek ni kan...Okeh sedia maklum la kan ai ni aktif ber-Ratuhati...lately ni kan, ai dah jadi consultant tak bergaji...ekekekeke...Actually dalam Ratuhati ade ruangan Nama2 Anak...So ku tolong la translate beberapa nama yang kata asalnya dalam Bahasa Arab..sebabnyeeee ade banyak sangat makna2 nama dalam buku-buku dipasaran dan internet yang tidak tepat sama sekali dengan maksud bahasa arabnye itu sendiri. Bahasa Arab saye ni taklah seberapa, jadi untuk mendapat kesahihan atas rujukan saya itu saye dibantu oleh senior saye mase di UIA iaitu Kak Zu..Kak zu memegang Ijazah Bahasa Arab atau kami panggil BAR di UIA. BAR= Bachelor of Arabic. Menurut Kak Zu nama-nama dalam buku

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka