Skip to main content

Posts

Showing posts from November, 2010

Nasi Daging Air Asam Berkerisik...

Resipi ni sangat saye suka sebab senang je nak buat...pastu masak nasi skali ade daging...2 in 1 gitu..resipi ni dapat dari kak Lady dan saye gabungkan ngan resipi kawan saye jugak...alter2 ikut selera 'pemakan' iaitu saye dan hubby...Jom Masak!

Bahan-bahan: *Daging lembu yang ade tulang2 sikit 1/2 kilo *Sup bunjut Adabi - 1 paket *Rempah kurma - 2 sudu besar *Beras - 2 pot untuk 3~4 orang makan *Bawang besar - 1 biji besar ditumbuk *Bawang putih - 4 ulas ditumbuk *Kulit kayu manis *Bunga Lawang - 2biji *Buah Pelaga - 2biji *Halia - 1 inci *Butter/minyak sapi/planta *Tomato - 2biji (sebiji dipotong dadu, sebiji lagi dihiris nipis dan kecil2) *Kerisik, belacan, cili padi, limau kasturi untuk air asam
Cara Memasak; 1.Rebus daging dengan sup bunjut, rempah kurma dan garam hingga empuk. Air lebihan rebusan jangan dibuang.Digunakan untuk memasak nasi 2.Gunakan rice cooker, panaskan butter dan tumis kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang, halia dan kesemua bawang yang ditumbuk hingga naik bau d…

My Home Decor 1

Alhamdulillah...hari Sabtu lepas 6/11 kami dah selamat wat ThanksGiving dan Housewarming...Semuanya telah selesai, makanan sikit je tinggal...alhamdulillah sebab kami risau sangat makanan tak cukup...Terima kasih kepada mak saye The Great Chef untuk majlis ini...Semua puji sedap sampaikn bagi mesej kat Facebook dan henpon lagi...Kemane tumpahnye kuah kalau tak ke nasi...aikk??
Ok..sebenarnye entry ni dibuat pasal decor2 rumah saye..oppss umah hubby..saye punye peranan memenuhkan umah hubby..huhuu..Interior Designer nya tak lain tak bukan adalah Puan Shila sendrik...hihii.Tak mampu la nak hire interior designer luar,ikut sedap mata sendri sudaa...kami pilih  Modern Concept ..Ni sebenarnye cuma 95% siap...lagi 5% akan dipenuhkan secepat mungkin...mari habiskan duit hiaskan rumah sebelom saye beli benda lain...heehuu...Tadaaa nilah sipi2 decoration di rumah kami...
~ Living Room ~  ~ Dining Area ~ ~ Pintu Masuk ~
This is my faveret !!! Inilah dapor kesayangan saye...Disinilah saye mencurahka…

Humayraa Jumpa Paed...1st Dose Rotavirus

Saje nak hapdate aktiviti arini...Alhamdulillah..Humayraa arini pegi checkup amik injection 2bulan di SALAM hospital...dan selepas 2bulan sejak lahir jugalah baru die jumpa Paed nye a.k.a Dr. Nazir...Yang memegang budak Gumuks ni ayahnye sebab saye fobia mase checkup sebulan aritu pegi KK umah mak..depan mate saye misi cucuk dak kecik nih...seram pulak tengok orang dok cucuk baby..sebab tu kali ni ayahnye yang pegang..
Ayah tengah main Ba Ba Cak sementara Dr.Nazir bagi vaksin
Itu budak suda mau dicucuk oleh doctor..Ayah main tipu2 suruh tengok menan kat atas kepala..
Ini sebelom di jab...senyum2 bagai...
Ini pulak selepas di jab...senyum2 jugak macam takde beza kan..sebabnye die cuma nangis 3 saat jer..huhu..kuat anak mummy, tapi mummy yang penakut lebih...kihkih
Dirumah...
Budak Kicik ini suda 5.23kg...mase sebulan beratnye 4kilo jadi naik 1.2kg...tinggi 56cm naik 4cm berbanding last month 52cm..membesar dengan sihat dan kuat ye sayang...cam eklan milo je. Both of us decided untuk memberik…