Skip to main content

Menu Baby Food 1

 Ehem..ehem...lame tak update entry baru sebabnye saye baru balik bercuti....Destinasi kali nie Langkawi dan Penang..Seronok kerana saye telah mendapat barang idaman hatiiii..hoho. Untuk update bercuti saye akan update di lain entry k...

Ok lah, oleh kerana ade beberapa rakan bloggers dan rakan RH yang bertanyakan macam mana saye buat/masak makanan baby since saya will say NO to instant cereal in the first place. Actually, saye tak de lah banned 100% instant cereal or nestum nih, saye masih gunakan jika kami travel tapi itu adalah langkah terakhir yang saya ambil untuk diberikan pada Myra si jantung hati..tapi sebolehnya, sy akan teramat dan amatlah puas hati jika makanan anak di masak sendiri..sebab lebih fresh, vitamin2 lebih banyak dapat diserap. I am a working mom, i will be at home paling awal pon jam 8,9 malam, tapi alhamdulillah belum pernah lagi ter-miss untuk masakkan Myra bubur ke nursery..As mom, i am very selective, biaselah kita nak buat yang ter-baikkkk untuk anak sendiri kan. Bukan susah mane pon kejap je penyediaan baby food nih. As first time mommy, saye pon masih belajar..melalui pembacaan dan dari kawan2..Ok mari lihat ape yang saye nak kongsi...

Credit to wholesomebabyfood.com...

Ok, untuk first intro for baby food boleh refer di sini...tapi saye akan summarize lagi di entry ini.

Introduction for Baby Food 1 (<6Month)
1. Masakkan bubur nasi dalam 2 sudu beras sampai betul2 hancur,halus dan kembang..Jangan ditambah garam atau gula pada bubur baby below 1 year sebab buah pinggang baby belum ready untuk memproses bahan2 ini. Saye tapis lagi bubur ni menggunakan penapis santan supaya hasilnya halusss. Ada yang menasihati intro dulu dengan air kanji nasi untuk sehari dua. 
2.Gunakan 3 days rule, maksudnya kenalkan baby anda dengan satu-satu menu selama 3hari bagi membiasakan perut baby dengan makanan itu. Dan, ini untuk mengetahui adakah baby anda allergic with that food or not. 
*Perlu diingatkan, baby akan meluakkan sedikit makanan untuk permulaan kerana baby tidak biasa dengan makanan yang asing dengannya. Jangan paksa dan jangan habiskan jika baby dah menolak. Untuk permulaan, cukup jika baby makan dengan 2,3 sudu sahaja.

Introduction for Baby Food - Continued
1.Selepas memberikan intro dengan bubur kosong, tiba masanya untuk memperkenalkan bahan2 lain seperti sayur-sayuran. Untuk baby yang belom betul2 6bulan, jangan campur sumber protein lagi macam ayam,seafood dan lain2. Sayur2 saje ok...Untuk baby saye, saye mulakan dengan puree carrot (cara buat puree di bawah ini). Lepas kenalkan puree carrot, saye bagi pula kentang, carrot+kentang, brokoli+carrot, brokoli + Carrot + kentang yang dilecek/blend. Semua sayur2 ni saye campur dengan bubur nasi. Refer di bawah ye.Kacang peas juga sudah boleh diperkenalkan.
2.Buah-buahan seperti pisang lecek, puree epal, puree sweet potato, jus buah asli (bukan jus dalam kotak) sudah boleh diberikan.

Cara Memasak Baby Food (cara saye..hehe):-

1.Ambil 2,3 sudu beras, basuh dan masak bubur. Saye menggunakan slow cooker (gunakan slow mode) sebab senang nak handle, masak sebelum tidur (sebab saye kerja), pagi2 dah siap buburnye.. 

2.Bersihkan sayur2 pilihan mommy seperti kentang / carrot/ brokoli/ sweet potato potong kecil2. Letakkan air paras2 sayur sahaja. Rebus sehingga empuk, lepas rasa-rasa dah empuk, angkat dan toskan. Lebihan air rebusan disimpan (boleh dicampur dalam bubur). Lecek2 sampai halus - atau blend nak lagi senang. Simpan dalam fridge. Pagi2 kira-kira sejam sebelum keluar, masukkan sayuran2 lecek ini dalam bubur dan kacau. Lepas setengah jam, angkat dan tapis semua sampailah keluar tekstur yang halusss....(Cara begini sesuai untuk intro sajer yer). Saye praktikkan selama sebulan cara tapis nie. Hasilnye begini...

 Ini bubur nasi + carrot yang telah ditapis..Boleh gantikan carrot dengan sweet potato, sedaapp!!

3.Untuk mommy yang bekerja, sediakan sayuran lecek/blend sebelum anda masuk tidur, lebih praktikal.
4.Follow 3 days rule.

Puree Carrot (Boleh diaplikasi juga dengan sweet potato, epal, pear, labu manis dll)
* Bersihkan carrot, potong kecil-kecil. 
* Rebus dengan air paras-paras2 buah/sayur. Rebus hingga empuk.
* Toskan air, lecek/smash/blend carrot tadi sehingga haluss. Boleh diberikan terus pada baby atau dicampur bubur/ebm.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Baby Food 2 (> 6Month)
1. Seperti chart di atas, apabila baby genap 6 bulan sudah banyak makanan yang boleh di berikan kepada baby. Protein seperti ayam juga suda boleh diperkenalkan. Sayur-sayuran selain diatas, mommy boleh perkenalkan pula labu manis, dan bayam. Ketika ini, makanan baby tidak perlu lagi ditapis, tekstur tidak perlu terlalu halus (tapi bagi yang baru memperkenalkan baby pada makanan pada usia ini, perlulah follow cara tapis di atas).

Cara Memasak Baby Food (cara saye..hehe):-

Bubur Ayam + Sayuran
1.Masakkan nasi lembik-lembik, atau bubur biase.
2. Bersihkan sayur2 seperti bayam (beberapa helai daun saja), carrot / kentang/ brokoli. Boleh combine beberapa jenis sayur 2 to max 3 types only recommended. Hiriskan bawang merah (yang kecil tak letak pon boleh).
3. Ambil isi ayam bersihkan, potong kecil atau hancurkan isi ayam.
4.Didihkan air, masukkan kesemua bahan2 rebus sampai ayam,kentang/carrot empuk dan masak.
5.Ambil sesenduk bubur/3 sudu nasi lembik, masukkan dalam blender. Ambil rebusan ayam dan sayur2 tadi. Tambahkan sedikit air rebusan. Blend halus. Siap!
6.Follow 3 days rule. 

Bubur Ikan Bilis Sangan + Sayuran
1.Sometimes mommy mesti bosan kan asyik letak ayam je dalam bubur baby..Ok,kita boleh gantikan seafood macam udang,ikan dengan ikan bilis...hehe sebab ikan bilis less allergetic compared to other seafood. Caranya:-
2.Sangan (goreng tanpa minyak) ikan bilis tu dahulu...basuh bersih2 ikan bilis, kalau masin rendam dahulu sampai hilang masinnya..toskan dan keringkan sampai hilang air nya (sometimes it takes about a day nak keringkan ikan bilis yang dibasuh). Panaskan kuali, masukkan ikan bilis (jangan letak minyak). Goreng ikan bilis dengan api kecil sampai ikan bilis garing. Sesudah garing, blend kering sampai halus.
3.Serbuk ikan bilis ni boleh dimasukkan dalam bubur dan dicampur sayur-sayuran ikut kreativiti mommy. Biasenye saye campur dalam bubur bila bubur dah separuh masak.

Appricot Puree
1. Ambil dried appricot, bersihkan dan tambahkan beberapa sudu air dan jus pear, apple, atau anggur. Rebus selama 10-15minit.
2. Simpan lebihan air rebusan. Blend appricot dengan air rebusan sampai halus. Siap!

Banana dan Papaya
1.Bersihkan sepotong betik/sebiji pisang yang masak. Potong kecil dan blend hingga halus.
2.Tambahkan susu formula/ebm atau air untuk menghaluskan tekstur. Boleh diberikan terus pada baby.
3.Some parents yang khuatir perut baby tak tahan, pisang/betik boleh di steam selama 10minit terlebih dulu.


NOTAKAKI:
**Insyaallah, saya akan kongsi pelbagai lagi resipi Baby Food di lain entry yer..daadaa

Comments

Wahida said…
gigihnye mummy shila ni..nak baby jugak...
shilafaizz said…
harus menggigihkan diri wahida..untuk anak jugak..yg sihat anak kita jugak nanti..hehe

aku doakan ko cpt2 ade baby k...nanti bleh refer entry aku nih untuk masak bubur baby ko..huhu
Wahida said…
sheila, aku nk tips prepaartion b4 pregnant...aku x minum susu xpe ke??
shilafaizz said…
BEFORE pregnant eh?ke dah ade nie..hehe
before pegnen kene makan acid folic kalu boleh seawal 3bulan b4 preggy..
acid folic tu utk otak baby,even baby lom ade tapi die pegi kat benih ko..pastu untuk prevent birth defect..
aku ms prgnnt memang jarang minum susu..huhu

Popular posts from this blog

BBT, OPK dan Ovulasi

Okeh next nak cerita pulak pasal BBT, OPK dan waktu ovulasi. BBT tu korang dah faham kan camne nak mula... okay sekarang kita cerita pasal Ovulation Pregnancy Kit (OPK) ni dan kaitan nya dalam BBT. Secara generalnya...hanya dengan menggunakan BBT saja dah boleh detect ovulation day tu tanpa menggunakan OPK. Tapi...sebagai persediaan nak hamil...lebih elok la kita gu kan atau guna sekali OPK dan BBT bersama-sama. OPK tidak mengesan ovulasi tapi hanya mengesan kehadiran LH (hormon yg dihasilkan sebelum pengeluaran ovum) mana kala BBT pula mengesan hari ovulasi dengan lebih tepat. Tetapi sekiranya plan untuk hamil... elok buat OPK sekali supaya kita tak terlepas hari subur 'fertile window' untuk BD (bersama). Fertile Window & Cervical Mucus (CM) Fertile window biasanya 5hari dalam sebulan tapi hanya 1hari saja hari ovulasi iaitu hari paling subur. Jika kita boleh detect fertile window ni lebih mudah untuk kita usaha hamil. Selain menggunakan OPK...kita jugak bol

"Ma Ismuka" - Siapa Nama Kamu?

Assalamualaikum wbt... Aicecehhh "ma ismuka" bagai...korang tau ke maksudnye tuh...Okeh kita belajar Al-Lughatul 'Arabiah sket yer adik2...Hehe maksudnye "Siapa Nama Kamu" untuk general lah kalau tak tau lelaki atau perempuan..Kalau perempuan "Ma Ismuki?"... Ntah ape la Puan Shila merepek ni kan...Okeh sedia maklum la kan ai ni aktif ber-Ratuhati...lately ni kan, ai dah jadi consultant tak bergaji...ekekekeke...Actually dalam Ratuhati ade ruangan Nama2 Anak...So ku tolong la translate beberapa nama yang kata asalnya dalam Bahasa Arab..sebabnyeeee ade banyak sangat makna2 nama dalam buku-buku dipasaran dan internet yang tidak tepat sama sekali dengan maksud bahasa arabnye itu sendiri. Bahasa Arab saye ni taklah seberapa, jadi untuk mendapat kesahihan atas rujukan saya itu saye dibantu oleh senior saye mase di UIA iaitu Kak Zu..Kak zu memegang Ijazah Bahasa Arab atau kami panggil BAR di UIA. BAR= Bachelor of Arabic. Menurut Kak Zu nama-nama dalam buku

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka