Skip to main content

Saye Seorang Working Mom + Housewife

Entry ini sekadar nak share...Lihat pada tajuk entry seperti sudah tahu ape yang ingin saye luahkan...Jika perlu dipilih antara keduanya, sudah tentu saya memilih menjadi housewife...dengan syarat suami saye memberikan saye gaji at least gaji permulaan ketika sy bekerja...ngehngehngeh. Tetapi saya juga perlu menghulur sedikit kepada ibu...Yer biarpun syurga itu dibawah telapak kaki suami setelah berkahwin, tetapi hati saya tidak tenang jika tak dapat menghulurkan serba sedikit kepada ibu, ibu saya tidak pernah meminta tetapi saya rase itu sudah seperti satu tanggungjawab yang saya harus pikul sehingga ke akhir hayat ibu sebagai membalas jasanye. Yer ibu saye ade hasil sendiri dari 10ekar tanah di felda tapi saye tetap rase tidak tenang sekurangnye saye mengisi akaun simpanannye tetiap bulan.

Jadi......
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Kerana itulah saye ambil keputusan bekerja..kerana suami saye bukanlah Ketua Pengarah syarikat untuk menunaikan hasrat saye...Lagipula saye tidak sedap hati juga suami yang menghulurkan wang untuk diisi akaun ibu. Saye ade hutang PTPTPu yang harus dibayar, saye bekerja untuk mengumpul KWSP untuk anak2 saye kelak...Selain simpanan pelajaran mereka sendiri, saye rasa banyak manfaat sekali KWSP itu. Saye ingin memiliki harta sendiri, walaupun suami sudah memiliki rumah sendiri dan menyediakan kami tempat berteduh tetapi saya juga ingin memiliki aset sendiri yang boleh direalisasi dari hasil KWSP sumbangan kompeni dan salary sendiri sebanyak 23% itu. Banyak sekali angan2 saye...Tetapi tujuan utama bekerja adalah ingin membantu suami (dari segi kewangan), ingin mengukuhkan ekonomi rumahtangga, dan demi anak2...sekurang-kurangnye jika apa-apa berlaku saya masih ada untuk anak2 bergantung...Jika saye pergi dahulu pula, ade simpanan saye untuk anak2 kelak.

Siapa kata ibu yang bekerja lebih rilek sebab di siang hari anak2 dan bapanye tiada dirumah untuk menyepahkan rumah. Tahukah, saya punye masa kurang dari 4jam setelah pulang bekerja untuk memasak, mengemas rumah, melipat kain, menyiapkan makanan anak ke nursery, menyiapkan barang2 untuk dibawa ke nursery, membasuh pinggan yang kekadang semalam punye pinggan sebab kepenatan lepas makan xsempat basuh, menyiapkan kerja-kerja urgent seperti proposal yang tetiba perlu dihantar esok hari (tak selalu berlaku, kalau berlaku pon saye cuma bawa fail tapi tak buat. Ahahahhah). ade yang bertanye suami tak bantu ke...

Hmm...saye bagi tugas membasuh baju dan menyidai baju kepada beliau saje sebab beliau lebih teliti membasuh. Kalau saye baju putih dan berwarna suka hati saye nak campur asalkan xluntur warna tetapi beliau tidak. Beliau boleh bukak laundry shop bile pencen nanti sebab ketelitian beliau. Selebihnya suami lebih banyak membantu menguruskan Myra, buatkan susu, mandikan, tidokan, cebok berak (ade kawan saye anak dah 7bulan suami beliau belum pernah cebok berak anak). Sementara saye sibuk di dapur menyediakan makan malam dan mensetelkan sinki. Kekadang beliau bantu dengan membasuh pinggan apabila anak memberikan kerjasama dengan tidur cepat. Jadi....jika housewife punye seharian masa menguruskan hal2 rumah, bagaiman pula dengan saye yang punye masa kurang 4jam sehari ni tetapi masih perlu menguruskan rumah? Rumah dapat disapu, di vacuum, di mop hujung minggu saje..tu saje lah mase yang ade.

Dan siapa kata kami boleh rilek dari menguruskan anak sebab hantar ke pengasuh/nursery/maid? Tidak ade ibu yang akan gembira meninggalkan anak kepada orang lain. Tiada ibu yang rilek menyerahkan tugas menjaga anak kepada bukan ahli keluarga..Tak tahulah kalau ade tetapi setiap saat saya ingatkan Myra, die nakal tak, dah susu ke belum, meragam ke arini...Sebab sy pasti cuma sy saje tahu kerenah die, ape die nak..instinct dan naluri seorang ibu. Kekadang saye amat sedih bila mereka-mereka yang melihat ibu yang bekerja ni seperti melepaskan bebanan menjaga anak. Apekah??

Letih memang letih, saye bukan robot. Buat pengetahuan, saye belum pernah lagi masuk tido jam 10malam kebawah selalunye saye tido jam 12 lebih, 1 lebih sebab balik kerja saye harus menguruskan rumah pula. Bangun seawal 6pagi. Saye tak minta suami tolong banyak sebab saye faham beliau pon letih, lagi2 dengan kerja shift. Setakat mane yang suami tolong sudah alhamdulillah...Saye juga tidak meminta bayaran apa2 asalkan suami saya redha, dan ikhlas serta memberi izin kepada saye untuk bekerja. Suami pernah menyuarakan pendapat kepada saye mahu tak berhenti kerja dan saye menyambung master beliau support perbelanjaannye tetapi saya berfikir2 belum masenya lagi rasenya. Keinginan itu ada, pasti ada...memang ingin sekali mengulit anak tiap masa tetapi...Hanya Allahu Rabbi tahu apa dalam hati saya sebenarnya.

~ Saya bukanlah wanita yang ingin mengejar pangkat, ingin mengejar kerjaya, ingin mengejar nikmat duniawi semata tetapi setiap orang punya reasons kenapa keputusan itu diambil. Jangan mudah sekali meng-judge manusia. Kekadang kita cuma nampak orang buat salah, tetapi jika orang tak tegur kita buat salah adakah kita akan sedar? Jika sudah ditegur, adekah kita dapat menerima? Orang selalu melihat kami travel ke sane ke mari baik luar ataupun dalam negara, ade yang bercakap baik duit tu kumpul buat pegi umrah...Saya nak tanya, jika kita ingin melakukan ibadah perlukah memberitahu kepada sekalian alam? Jika kita tunaikan solat atau ibadah lain, tak kiralah apa..ibadah la pokoknya perlukah diberitahu kepada orang? Itu urusan kamu dengan Allah jika saya tak memberitahu adekah bermakna saye tidak melaksanakannya?

Kami selalu travel sebab kami want have quality time dengan anak, kami tak punya banyak masa dengan anak time weekdays, jadi kami akan sepakat ambil cuti dan bercuti ke mana-mana. Kami nak anak2 kelak tahu walaupun mummy dan ayah mereka sibuk mencari rezeki, cuba mengukuhkan ekonomi keluarga untuk masa depan mereka, kami masih ada masa untuk mereka..Saya dan suami sudah membuat perjanjian, setiap 2,3 bulan kami akan bawa anak bercuti tak kira lah kemana tapi akan bersama-sama. Ketika bercuti ke Langkawi bulan lepas, tujuan saya membawa emak kerana emak tak pernah ke Langkawi. Sebab dulu kan susah, anak2 masih belajar mak jarang berjalan. Jadi, sekarang mak sudah tiada tanggungan, saya nak emak berjalan2 insyaallah, kakak saya dalam perancangan membawa emak ke Tanah Suci.

Saye mahu jadi Working Mom juga...tak kira...Bile lah hasben saye buleh bukak laundry shop agak2..boleh saye jadi Pembantu Pengarah Kedai Dobi Faiz. Sekian...sebab musabab proposal saya. Harap Tuan Menteri dapat menerima proposal ini. kuangkuang.....Chaw!


Comments

salam knal shila,

I like! ;)
shilafaizz said…
salam knal jugak...hihiiii i like more!

Popular posts from this blog

BBT, OPK dan Ovulasi

Okeh next nak cerita pulak pasal BBT, OPK dan waktu ovulasi. BBT tu korang dah faham kan camne nak mula... okay sekarang kita cerita pasal Ovulation Pregnancy Kit (OPK) ni dan kaitan nya dalam BBT. Secara generalnya...hanya dengan menggunakan BBT saja dah boleh detect ovulation day tu tanpa menggunakan OPK. Tapi...sebagai persediaan nak hamil...lebih elok la kita gu kan atau guna sekali OPK dan BBT bersama-sama. OPK tidak mengesan ovulasi tapi hanya mengesan kehadiran LH (hormon yg dihasilkan sebelum pengeluaran ovum) mana kala BBT pula mengesan hari ovulasi dengan lebih tepat. Tetapi sekiranya plan untuk hamil... elok buat OPK sekali supaya kita tak terlepas hari subur 'fertile window' untuk BD (bersama). Fertile Window & Cervical Mucus (CM) Fertile window biasanya 5hari dalam sebulan tapi hanya 1hari saja hari ovulasi iaitu hari paling subur. Jika kita boleh detect fertile window ni lebih mudah untuk kita usaha hamil. Selain menggunakan OPK...kita jugak bol

"Ma Ismuka" - Siapa Nama Kamu?

Assalamualaikum wbt... Aicecehhh "ma ismuka" bagai...korang tau ke maksudnye tuh...Okeh kita belajar Al-Lughatul 'Arabiah sket yer adik2...Hehe maksudnye "Siapa Nama Kamu" untuk general lah kalau tak tau lelaki atau perempuan..Kalau perempuan "Ma Ismuki?"... Ntah ape la Puan Shila merepek ni kan...Okeh sedia maklum la kan ai ni aktif ber-Ratuhati...lately ni kan, ai dah jadi consultant tak bergaji...ekekekeke...Actually dalam Ratuhati ade ruangan Nama2 Anak...So ku tolong la translate beberapa nama yang kata asalnya dalam Bahasa Arab..sebabnyeeee ade banyak sangat makna2 nama dalam buku-buku dipasaran dan internet yang tidak tepat sama sekali dengan maksud bahasa arabnye itu sendiri. Bahasa Arab saye ni taklah seberapa, jadi untuk mendapat kesahihan atas rujukan saya itu saye dibantu oleh senior saye mase di UIA iaitu Kak Zu..Kak zu memegang Ijazah Bahasa Arab atau kami panggil BAR di UIA. BAR= Bachelor of Arabic. Menurut Kak Zu nama-nama dalam buku

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka