Wednesday, August 17, 2011

Persiapan Raya

Persiapan raya kami baru separuh kot...Korang camne? Dah siap dah? Mari lihat list saya ni:

1. Baju2 raya (baju kurung, baju melayu) dah tempah..tinggal amik kat tailor jer.

2. Langsir raya my sis yang jahitkan dah siap tinggal digantung jer...tapi saya kene ubah railing (takpe Pak Pais buat) dan sy ganti untuk living room sajer 2 tingkap cukuplah tu...takyah beria sangat kan..ala kadar sudah.

3. Baju raya myra mak sy buatkan baju2 kurung die, ade 2pasang. Baju2 jalan ada la dalam 4,5 helai dah ade..sebenarnye baju2 tu dah lama beli dan hadiah dari kawan2 tapi besar...so bile tengok2 myra dah muat dah pakai...jimattt tak yah beli lagi. Kalau nak tambah lagi pon selai dua je kott...

4. Kasut raya myra dan mummy lom beli lagi..dari sehari ke sehari nak gi Sogo tak pegi2...Kasut myra sy suka kasut Osh Kosh dulu kat midvalley kedainye senangla nak cari sekarang dorang dah pindah sogo...jauhh membantutkan hasrat sy jer...Mummy beli kasut kat Vincci jer lah. Dah berkenan kat 1 wedges tuh...harga tak sampai 80 hihihiii. Well sy memang suka pakai wedges, selesa dan maklumlah tak bape nak tggi kan so nampak lah tinggi sket...

5.Kuih raya. Hmmm...yang ni satu pon tak buat lagi...Cadangnye nak ade 6,7 jenis kuih raya jer tahun nie..takmo banyak2 nanti membazir tak habis...Almond london sy tempah ngan kak ilot. Kes malas nak kotor2 kan tangan ngan coklat2. Biskut2 lain ingat nak buat sejenis dua jer macam choc chips, semperit/dahlia dan tart nenas gulung. Eh dah 3 dah. Rasa nak tambah popia riben la plak..huhuu. Takpe dah balik johor pon sempat lagi nak buat popia nie..Lain2 nak beli kerepek2 jer..Orang tak gemar sangat biskut2 kan sekarang nih..lebih suka kerepek2 nak mengunyah. tapi biskut kenelah ade jugak buat penyeri meja...Kerepek pagoda lak dah tempah kat dayah. I love this kerepek very much! nak rasa datnaglah umah ai...heheh

6. Emm..ape lagi ek. Kemas rumah nak buat minggu last di rumah...sapu2, mop lantai, cat pagar, and so on.

7. Ops lupa plak duit raya! Duit raya belen tahun lepas ade banyak lagi uols. Ade dalam 2 ratus lebih tak digunakan. Semua duit baru2...wangiii. So tinggal nak menambah sket2 jer lagi. Kami peruntukkan lebih kurang RM500 untuk duit raya...tak banyak tak sikit..bebudak datang beraya bagi sengget sudehh. Nanti hilang nyusahkan mak ko jer nak ganti. Hehehe...Anak buah yang besar2 jer dapat duit merah...tu pon 3 orang jer anak buah yang dikira besar la jugak. Anak buah yang kekecik bagi duit hijau...cukup ler tuh..Korang gi lah beraya dari pagi sampai malam nak dapat duit raya banyak yek..Tunggu Acu dapat bonus baru leh bagi korang duit raya banyak skett...

8. Haa cakap pasal bonus, kami kat opis nih dah muka toye dah menunggu bonus masuk sebelum raya. Tapi risik2 dari HR katenye nan ado sebelum raya...Lepas raya memang kompem. Haishhhh kasihanilah kami kuli2 yang sengkek ni dato' sri...Dato' Sri taknak ke bagi kami hadiah raye..kami tak mintak macam2, mintak masukkan bonus sebelum raya jer...hukhuk. Kalau dapat macam tahun lepas syokk gak. 4,6bulan bonus. *Masih berharapan tggi PCEO wat surprise bonus masuk sebelom raya..isk isk



Dah cukup lah wishlist saya tuh. Korang camne??




7 comments:

ashra said...

wahh..banyak tul lebih duit raya nye.
saya thn lepas,guna yang tahun lepas2 punye.so,tahun ni pakai duit baru.keke

shilafaizz said...

memangla lebih kak ash..tahun lepas tak keluar ke mana..lam pantang...huhuuu.so mane yg datang runmah, ade bebudak baru bagi..

MommyAqil said...

hehehee..aida pon bleh kata 70% dah settle kot..rumah poon dah kemas tinggal nk cat pagar je..langsir semua dah ganti n siap dah runtuh pun baliklangsir dapur dek kerana keganasan Aqil..huhuhu..naju2 raya bleh la nk kata settle jugak..huhuhu...Tak sabar nak raya tetibee...

shilafaizz said...

huwaaa seronoknye aida dah kemas rumah ek.nak kemas rumah la yg haru sket..dh la double storey..mau 2,3 hari mengemas dgn myra yg nak melekat je tuh

Nanie Khairani said...

ai pun baru je beli wedges kat vincci... 1st time tengok terus jatuh hati, terus amik.. hehe

Ann Huda (Ate) said...

Ramai anak sedara ke sampai RM500 peruntukan?

Ate tak ada buat persediaan apa2, duit raya pun sikit jer khusus buat anak sedara jer. Yg lain2 pejam mata jer...:)

shilafaizz said...

Nanie: ala shila xjenguk lg vincci tuh.tah2 dh habis..huhuu sob sob

Ate:duit raya bkn utk anak sedara jer, anak kwn2, cucu2 jiran, n anak2 sepupu yg dtg..hehe dh kawen gitu ler xbnyk bg sikit pon jd

Wednesday, August 17, 2011

Persiapan Raya

Persiapan raya kami baru separuh kot...Korang camne? Dah siap dah? Mari lihat list saya ni:

1. Baju2 raya (baju kurung, baju melayu) dah tempah..tinggal amik kat tailor jer.

2. Langsir raya my sis yang jahitkan dah siap tinggal digantung jer...tapi saya kene ubah railing (takpe Pak Pais buat) dan sy ganti untuk living room sajer 2 tingkap cukuplah tu...takyah beria sangat kan..ala kadar sudah.

3. Baju raya myra mak sy buatkan baju2 kurung die, ade 2pasang. Baju2 jalan ada la dalam 4,5 helai dah ade..sebenarnye baju2 tu dah lama beli dan hadiah dari kawan2 tapi besar...so bile tengok2 myra dah muat dah pakai...jimattt tak yah beli lagi. Kalau nak tambah lagi pon selai dua je kott...

4. Kasut raya myra dan mummy lom beli lagi..dari sehari ke sehari nak gi Sogo tak pegi2...Kasut myra sy suka kasut Osh Kosh dulu kat midvalley kedainye senangla nak cari sekarang dorang dah pindah sogo...jauhh membantutkan hasrat sy jer...Mummy beli kasut kat Vincci jer lah. Dah berkenan kat 1 wedges tuh...harga tak sampai 80 hihihiii. Well sy memang suka pakai wedges, selesa dan maklumlah tak bape nak tggi kan so nampak lah tinggi sket...

5.Kuih raya. Hmmm...yang ni satu pon tak buat lagi...Cadangnye nak ade 6,7 jenis kuih raya jer tahun nie..takmo banyak2 nanti membazir tak habis...Almond london sy tempah ngan kak ilot. Kes malas nak kotor2 kan tangan ngan coklat2. Biskut2 lain ingat nak buat sejenis dua jer macam choc chips, semperit/dahlia dan tart nenas gulung. Eh dah 3 dah. Rasa nak tambah popia riben la plak..huhuu. Takpe dah balik johor pon sempat lagi nak buat popia nie..Lain2 nak beli kerepek2 jer..Orang tak gemar sangat biskut2 kan sekarang nih..lebih suka kerepek2 nak mengunyah. tapi biskut kenelah ade jugak buat penyeri meja...Kerepek pagoda lak dah tempah kat dayah. I love this kerepek very much! nak rasa datnaglah umah ai...heheh

6. Emm..ape lagi ek. Kemas rumah nak buat minggu last di rumah...sapu2, mop lantai, cat pagar, and so on.

7. Ops lupa plak duit raya! Duit raya belen tahun lepas ade banyak lagi uols. Ade dalam 2 ratus lebih tak digunakan. Semua duit baru2...wangiii. So tinggal nak menambah sket2 jer lagi. Kami peruntukkan lebih kurang RM500 untuk duit raya...tak banyak tak sikit..bebudak datang beraya bagi sengget sudehh. Nanti hilang nyusahkan mak ko jer nak ganti. Hehehe...Anak buah yang besar2 jer dapat duit merah...tu pon 3 orang jer anak buah yang dikira besar la jugak. Anak buah yang kekecik bagi duit hijau...cukup ler tuh..Korang gi lah beraya dari pagi sampai malam nak dapat duit raya banyak yek..Tunggu Acu dapat bonus baru leh bagi korang duit raya banyak skett...

8. Haa cakap pasal bonus, kami kat opis nih dah muka toye dah menunggu bonus masuk sebelum raya. Tapi risik2 dari HR katenye nan ado sebelum raya...Lepas raya memang kompem. Haishhhh kasihanilah kami kuli2 yang sengkek ni dato' sri...Dato' Sri taknak ke bagi kami hadiah raye..kami tak mintak macam2, mintak masukkan bonus sebelum raya jer...hukhuk. Kalau dapat macam tahun lepas syokk gak. 4,6bulan bonus. *Masih berharapan tggi PCEO wat surprise bonus masuk sebelom raya..isk isk



Dah cukup lah wishlist saya tuh. Korang camne??




7 comments:

ashra said...

wahh..banyak tul lebih duit raya nye.
saya thn lepas,guna yang tahun lepas2 punye.so,tahun ni pakai duit baru.keke

shilafaizz said...

memangla lebih kak ash..tahun lepas tak keluar ke mana..lam pantang...huhuuu.so mane yg datang runmah, ade bebudak baru bagi..

MommyAqil said...

hehehee..aida pon bleh kata 70% dah settle kot..rumah poon dah kemas tinggal nk cat pagar je..langsir semua dah ganti n siap dah runtuh pun baliklangsir dapur dek kerana keganasan Aqil..huhuhu..naju2 raya bleh la nk kata settle jugak..huhuhu...Tak sabar nak raya tetibee...

shilafaizz said...

huwaaa seronoknye aida dah kemas rumah ek.nak kemas rumah la yg haru sket..dh la double storey..mau 2,3 hari mengemas dgn myra yg nak melekat je tuh

Nanie Khairani said...

ai pun baru je beli wedges kat vincci... 1st time tengok terus jatuh hati, terus amik.. hehe

Ann Huda (Ate) said...

Ramai anak sedara ke sampai RM500 peruntukan?

Ate tak ada buat persediaan apa2, duit raya pun sikit jer khusus buat anak sedara jer. Yg lain2 pejam mata jer...:)

shilafaizz said...

Nanie: ala shila xjenguk lg vincci tuh.tah2 dh habis..huhuu sob sob

Ate:duit raya bkn utk anak sedara jer, anak kwn2, cucu2 jiran, n anak2 sepupu yg dtg..hehe dh kawen gitu ler xbnyk bg sikit pon jd