Thursday, August 11, 2011

Makanan Lagiii....*Ayam Masak Kicap*

Di bulan pose takde bende lain nak hapdet asek2 resipi jer lah yer...
Nak bagi resipi ayam masak kicap versi mak den Puan Sadiah tersayang tuh. Ayam masak kicap neh masak aritu dah lame daaa tapi baru pose2 nak hapdet resipinya. Zassssss....

Terliurrrr plaks tengok ayam masak kicap yang ireng nih !

Bahan-Bahan:
*1 ekor ayam potong 12 atau 16 - digoreng dahulu jgn terlalu garing
*kicap pekat
*kicap makan biasa
*1batang serai
*2inci halia
*1batang kayu manis
*3biji buah pelaga
*2biji bunga lawang
*1 biji Bawang merah -tumbuk
* 4 ulas bawang putih - tumbuk
*Sedikit air asam jawa
*2 sudu lada putih biji ditumbuk halus
*1 sudu kerisik (optional xletak pon tak pe)
*Lada merah di belah tengah
*Daun bawang
*Garam dan gula

1.Panaskan minyak, masukkan serai dan kulit kayu manis. Masukkan bawang2 yg ditumbuk bersama halia. Tumis sampai naik bau. Masukkan kicap pekat dan kicap biasa, kacau.
2.Masukkan air asam, garam dan gula kacau sampai sebati dan pekat sket.kalau terlalu pekat tambah air. Masukkan kerisik dan kacau lagi. Masukkan ayam pulak
3. Kacau sebati kuah bersama ayam, masukkan lada merah, lada sulah dan last sekali daun bawang. Siap!




5 comments:

Vna Sandhu said...

alahai perut mmg dah berbunyi dah tp bile tgk nie, lagilah kuat bunyinye heheheeee

ayam masak kicap nie pun selalu wina buat sbb Kira boleh makan..

shilafaizz said...

aah wina..senang kan? hehe.kalau nak bagi budak makan xyah letak lada sulah..takut pedas plak..

ashra said...

dap dap..bak kata aleesya.hehe

selalu gak masak kicap,nanti leh try,resepi shila laks..

mizah said...

boleh try ni gak..sedap makan dgn nasi ambeng kan..ala shila, mizah dah lapar ni...isk..isk :p

shilafaizz said...

mizah: yup dear...makan ngan nasi ambeng ler nih...heheh

Thursday, August 11, 2011

Makanan Lagiii....*Ayam Masak Kicap*

Di bulan pose takde bende lain nak hapdet asek2 resipi jer lah yer...
Nak bagi resipi ayam masak kicap versi mak den Puan Sadiah tersayang tuh. Ayam masak kicap neh masak aritu dah lame daaa tapi baru pose2 nak hapdet resipinya. Zassssss....

Terliurrrr plaks tengok ayam masak kicap yang ireng nih !

Bahan-Bahan:
*1 ekor ayam potong 12 atau 16 - digoreng dahulu jgn terlalu garing
*kicap pekat
*kicap makan biasa
*1batang serai
*2inci halia
*1batang kayu manis
*3biji buah pelaga
*2biji bunga lawang
*1 biji Bawang merah -tumbuk
* 4 ulas bawang putih - tumbuk
*Sedikit air asam jawa
*2 sudu lada putih biji ditumbuk halus
*1 sudu kerisik (optional xletak pon tak pe)
*Lada merah di belah tengah
*Daun bawang
*Garam dan gula

1.Panaskan minyak, masukkan serai dan kulit kayu manis. Masukkan bawang2 yg ditumbuk bersama halia. Tumis sampai naik bau. Masukkan kicap pekat dan kicap biasa, kacau.
2.Masukkan air asam, garam dan gula kacau sampai sebati dan pekat sket.kalau terlalu pekat tambah air. Masukkan kerisik dan kacau lagi. Masukkan ayam pulak
3. Kacau sebati kuah bersama ayam, masukkan lada merah, lada sulah dan last sekali daun bawang. Siap!




5 comments:

Vna Sandhu said...

alahai perut mmg dah berbunyi dah tp bile tgk nie, lagilah kuat bunyinye heheheeee

ayam masak kicap nie pun selalu wina buat sbb Kira boleh makan..

shilafaizz said...

aah wina..senang kan? hehe.kalau nak bagi budak makan xyah letak lada sulah..takut pedas plak..

ashra said...

dap dap..bak kata aleesya.hehe

selalu gak masak kicap,nanti leh try,resepi shila laks..

mizah said...

boleh try ni gak..sedap makan dgn nasi ambeng kan..ala shila, mizah dah lapar ni...isk..isk :p

shilafaizz said...

mizah: yup dear...makan ngan nasi ambeng ler nih...heheh