Wednesday, June 8, 2016

Resipi Puding Milo Oreo Mudah Dan Sedap

Biasanya bulan Ramadhan ni kita mesti suka buat kuih2 pencuci mulut kan...nak beli tu memang lebih mudah..tapi selalunya hasil selalu hampa. Tak kene pada tekak sendiri. Puding Milo Oreo ni salah 1 kegemaran yg hakak akan buat di bulan puasa. Menu2 lain macam Nasi Daging Air Asam, Nasi Minyak Ayam Masak Merah dan Acar, Nasi Lemak, Soto, Roti Jala, Cucur Udang, buah melaka pon antara juadah2 favourite yg selalu buat dibulan puasa ni.

Resipi puding milo oreo ni dulu dapat kat facebook. Mahap la dh lupa siapa empunya sebenar resipi ni. Rasanya resipi asal dr Dato Siti dia share kat IG dia.

Ni Resipi nya..mudah aje...

12 gm atau 10 gm agar-agar serbuk ~ 1 peket
750 ml air
160 gm gula
400 gm susu cair
3/4 cawan Milo
1 bungkus Oreo ~ patah 2, biarkan dengan cream

Masak agar-agar bersama serbuk agar-agar hingga larut. Masukkan gula dan masak hingg agula larut
Tambahkan susu cair dan kacau hingga mendidih
Asingkan 2 cawan ke dalam periuk lain dan campurkan dengan Milo
Kacau adunan hingga sebati
Tuang kesemua adunan agar-agar Milo ke dalam loyang/bekas yang telah di basahkan dengan air terlebih dahulu.
Milo dalam loyang pula di biarkan mengeras sedikit tapi masih suam. Sy letak dalam peti ais terus.
Apabila permukaan adunan Milo dalam loyang mengeras sedikit ( tapi masih suam ) cucuk atau toreh permukaannya dengan garfu, supaya adunan atau lapisan seterusnya mudah melekat dan tidak mudah tanggal.
Dengan berhati-hati tuangkan adunan putih pula.
Tuang pada bahagian tepi, jangan tuang di bahagian tengah sebab bahagian tengah masih lembut.
Kemudian susunkan oreo yang telah di patahkan tadi atas adunan putih.
Biarkan lapisan putih pula mengeras.
Biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais hingga membeku. Lebih kurang 4jam dah boleh potong dan hidangkan.


0 comments:

Wednesday, June 8, 2016

Resipi Puding Milo Oreo Mudah Dan Sedap

Biasanya bulan Ramadhan ni kita mesti suka buat kuih2 pencuci mulut kan...nak beli tu memang lebih mudah..tapi selalunya hasil selalu hampa. Tak kene pada tekak sendiri. Puding Milo Oreo ni salah 1 kegemaran yg hakak akan buat di bulan puasa. Menu2 lain macam Nasi Daging Air Asam, Nasi Minyak Ayam Masak Merah dan Acar, Nasi Lemak, Soto, Roti Jala, Cucur Udang, buah melaka pon antara juadah2 favourite yg selalu buat dibulan puasa ni.

Resipi puding milo oreo ni dulu dapat kat facebook. Mahap la dh lupa siapa empunya sebenar resipi ni. Rasanya resipi asal dr Dato Siti dia share kat IG dia.

Ni Resipi nya..mudah aje...

12 gm atau 10 gm agar-agar serbuk ~ 1 peket
750 ml air
160 gm gula
400 gm susu cair
3/4 cawan Milo
1 bungkus Oreo ~ patah 2, biarkan dengan cream

Masak agar-agar bersama serbuk agar-agar hingga larut. Masukkan gula dan masak hingg agula larut
Tambahkan susu cair dan kacau hingga mendidih
Asingkan 2 cawan ke dalam periuk lain dan campurkan dengan Milo
Kacau adunan hingga sebati
Tuang kesemua adunan agar-agar Milo ke dalam loyang/bekas yang telah di basahkan dengan air terlebih dahulu.
Milo dalam loyang pula di biarkan mengeras sedikit tapi masih suam. Sy letak dalam peti ais terus.
Apabila permukaan adunan Milo dalam loyang mengeras sedikit ( tapi masih suam ) cucuk atau toreh permukaannya dengan garfu, supaya adunan atau lapisan seterusnya mudah melekat dan tidak mudah tanggal.
Dengan berhati-hati tuangkan adunan putih pula.
Tuang pada bahagian tepi, jangan tuang di bahagian tengah sebab bahagian tengah masih lembut.
Kemudian susunkan oreo yang telah di patahkan tadi atas adunan putih.
Biarkan lapisan putih pula mengeras.
Biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais hingga membeku. Lebih kurang 4jam dah boleh potong dan hidangkan.


No comments: