Skip to main content

BBT, OPK dan Ovulasi

Okeh next nak cerita pulak pasal BBT, OPK dan waktu ovulasi.
BBT tu korang dah faham kan camne nak mula... okay sekarang kita cerita pasal Ovulation Pregnancy Kit (OPK) ni dan kaitan nya dalam BBT.

Secara generalnya...hanya dengan menggunakan BBT saja dah boleh detect ovulation day tu tanpa menggunakan OPK. Tapi...sebagai persediaan nak hamil...lebih elok la kita gu kan atau guna sekali OPK dan BBT bersama-sama.

OPK tidak mengesan ovulasi tapi hanya mengesan kehadiran LH (hormon yg dihasilkan sebelum pengeluaran ovum) mana kala BBT pula mengesan hari ovulasi dengan lebih tepat. Tetapi sekiranya plan untuk hamil... elok buat OPK sekali supaya kita tak terlepas hari subur 'fertile window' untuk BD (bersama).

Fertile Window & Cervical Mucus (CM)
Fertile window biasanya 5hari dalam sebulan tapi hanya 1hari saja hari ovulasi iaitu hari paling subur. Jika kita boleh detect fertile window ni lebih mudah untuk kita usaha hamil. Selain menggunakan OPK...kita jugak boleh gunakan kaedah monitor cervical mucus (cairan faraj) untuk mengenal hari subur.

Jenis-jenis CM dan huraian.
Sumber: BaBy Tree (BBT) Group

DRY: kering
STICKY: warna jernih tapi melekat-lekat seakan2 gam
CREAMY: warna agak keputihan dan likat seakan mayonis
WATERY: struktur agak cair dan dalam kuantiti banyak. Biasanya kita hanya perasan yg panty sedikit basah tanpa ada warna cairan
EGGWHITE: warna jernih seakan-akan putih telur dan boleh diregangkan beberapa cm tanpa putus dengan jari.
*Eggwhite dan Watery adalah fertile mucus (lendiran faraj waktu subur)

Cara mengenal CM
Kita boleh check cairan faraj ni dengan masukkan sedikit jari yg bersih kedalam faraj untuk melihat CM yg terhasil. Biasanya sy cuma check bila waktu2 eggwhite terhasil. CM monitoring ni penting untuk kita tau lebih jelas dan tepat waktu ovulasi dan ia boleh bantu FF untuk mengenal lebih jelas graf kita untuk plot kan hari ovulasi.

Cara Menggunakan OPK
OPK ni bentuknya sama macam UPT strip cuma beza hormon yg dikenal pasti oleh OPK adalah LH-luteinizing hormone yang terhasil/trigger sebelum ovari mengeluarkan ovum manakala UPT strip mengesan HCG-hormon yg terhasil bila hamil. Biasanya sy beli OPK murah2 saja dari seller di instagram sebab kita perlu gunakan banyak opk strip setiap bulan. Tak berbaloi beli OPK yg mahal di farmasi. Jangan risau OPK murah ni tak menjejaskan keputusan opk.

Sebelum gunakan OPK sila berpuasa air sekurangnya 1jam setengah hingga 2jam (seeloknya 3jam) sebelum kita kumpul urin dan check opk (supaya urin lebih pekat dan dapat result yang accurate). Waktu untuk cek opk adalah dari pukul 10am hingga 8pm. Kebiasaanya sy akan check 2-3pm atau jika tak sempat sy akan cek pada 5pm.

Mulakan cek OPK dari CD10 iaitu hari ke sepuluh yg dikira dari start period hingga lah OPK menunjukkan tanda +ve. OPK positif ialah apabila T-test line menunjukkan garisan yg lebih pekat atau sama pekat dengan C-control line macam gambar dibawah ni. Gambar dibawah ni OPK menunjukkan +ve pada CD16.


Jika nak plan untuk hamil, seeloknya BD dalam jangka masa fertile window terutamanya 1 hari sebelum O day, semasa Ovulation day, dan 1 hari selepas O day. Jika BD dalam waktu2 ni chances nak pregnant tu Insyaallah tinggi. Ini kerana, jangka hayat sperma boleh bertahan hingga 3hari didalam rahim manakala ovum pula hanya bertahan selama 24jam selepas dikeluarkan oleh ovari. Sebab tu lah digalakkan BD waktu2 fertile window ni kalau plan nak hamil. *Lebih kerap BD pon takde masalah :), ini sekadar saranan untuk waktu2 kritikal fertile window/hari subur.

Melalui BBT...waktu ovulasi kita boleh nampak dengan jelas macam dalam graf dibawah ni. Ovulasi akan berlaku bila ada PENURUNAN suhu secara drastik (tengok pada suhu CD14 drastik turun kan tu tanda nak dekat ovulate tu) dan kemudian suhu akan terus shoot naik sekurangnya 3hari berturut2. (Cuba tengok graf sy ovulate - O day sebenarnya pada CD16 walaupun OPK dh +ve pada CD15. Sebab itu lah disarankan buat bersama-sama OPK dan BBT ni sebab OPK semata belum tepat untuk mengesan hari ovulasi.

Selepas O day graf akan keluar garisan merah dan kita akan start counting DPO dimulakan dengan DPO1. Jika berjaya hamil suhu akan terus naik dan berada atas garisan merah. Boleh start test UPT seawal DPO10= 10hari selepas ovulasi..jika pregnant garisan yg menyambung kan dot2 akan tukar warna hijau :). *Baby dust!

Nota:
LH-Luteinizing hormone
OPK-Ovulaion prediction kit
O day- Ovulation day
BD-Body dancing (have sex)
DPO-Day pass ovulation

**Sekadar menyampaikan ilmu, moga bermanfaat.


Comments

Jueliza Jamani said…
uittt welcome back.. hahh buat apa ni.. nak pregnant ehhh..
shilafaizz said…
heheh sampaikan ilmu pada orang lain..moga bermanfaat.

Popular posts from this blog

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka

"Ma Ismuka" - Siapa Nama Kamu?

Assalamualaikum wbt... Aicecehhh "ma ismuka" bagai...korang tau ke maksudnye tuh...Okeh kita belajar Al-Lughatul 'Arabiah sket yer adik2...Hehe maksudnye "Siapa Nama Kamu" untuk general lah kalau tak tau lelaki atau perempuan..Kalau perempuan "Ma Ismuki?"... Ntah ape la Puan Shila merepek ni kan...Okeh sedia maklum la kan ai ni aktif ber-Ratuhati...lately ni kan, ai dah jadi consultant tak bergaji...ekekekeke...Actually dalam Ratuhati ade ruangan Nama2 Anak...So ku tolong la translate beberapa nama yang kata asalnya dalam Bahasa Arab..sebabnyeeee ade banyak sangat makna2 nama dalam buku-buku dipasaran dan internet yang tidak tepat sama sekali dengan maksud bahasa arabnye itu sendiri. Bahasa Arab saye ni taklah seberapa, jadi untuk mendapat kesahihan atas rujukan saya itu saye dibantu oleh senior saye mase di UIA iaitu Kak Zu..Kak zu memegang Ijazah Bahasa Arab atau kami panggil BAR di UIA. BAR= Bachelor of Arabic. Menurut Kak Zu nama-nama dalam buku