Thursday, October 28, 2010

Jom Masak!! Daging Blackpepper Goreng Halia

Dah lame sesangat sy tak update resipi kan...tapi hari2 sy masak tau...sejak hp lame dah KO sy dah tak upload lagi gambar2 masakan...Oklah, resipi yang sy nak share disini Daging Blackpepper Goreng Halia...namenye saje dah membuka selera kan? Perasan! hikhik..Ini adalah resipi yg dicipta, di modify oleh sy dari resipi yang sy jumpa di tenet...Sy modify sebab suka suki saye sajer...Ok, puan2 mari kita mulakan masak ye...

Maaf la yek kalau nampak kurang menarik, tapi yang pasti rasenye superb!! hehe...

Bahan-Bahan:
500 gram daging batang pinang (3-4 orang makan)
Bawang besar 1 biji
Bawang putih 3ulas
Halia sebesar ibu jari (agak2 je ok) dipotong panjang dan tipis
Kayu manis 
Lada Hitam 1 s/b
Lada Sulah 1 s/b
Sos blackpepper (tak kira brand ape)
Daun bawang
Lada Banggala
Garam secukup rasa
Penambah perisa secukup rasa


Cara-Caranye:
1. Rebus daging dalam rice cooker sampailah empuk (petua untuk daging cepat empuk)
2. Setelah empuk toskan lebihan air dan hiris2 daging tipis. Goreng daging dalam minyak yg banyak dan api besar sampai daging sedikit garing.
3.Tumbuk lumat bawang besar, bawang putih dan lada hitam. Panaskan minyak dan tumis kayu manis, halia bersama bahan2 yg ditumbuk tadi sampai keluar minyak/masak.
4.Masukkan sos lada hitam tumis lagi dalam 2minit, masukkan garam dan bahan perisa dan masukkan daging. Gaul rata sampai semua bahan sebati, dan perasakan dengan lada sulah. Masukkan lada benggala dan daun bawang gaul sekejap dan angkat. Siap!

4 comments:

Wahida Shukeri said...

wah..blog dah berwajah baru nampak...nice....aku x nak masak, tapi aku nk ko masak untuk aku..weh,sheila, ade masa aku nk g berjln la umah ko..nk tgok baby ko..

shilafaizz said...

aku ni xterer main html..jenuh nk tukar template baru..huhuu

wahida, dtg ler mggu depan 6/11 rite timing sbb aku wat makan2 kat umah...tp xdela dgg blackpepper nih ye..menu nasi briyani..biasela org johor...heheh

Wahida Shukeri said...

sheila, ok gak..lagipun aku xde ape2 agenda 6/11 tu...insyaAllah aku g..bg alamat boleh??kul brape??ko msg aku..019-4765247...

shilafaizz said...

orait...nanti aku msg ko alamatnye ye.start kul2 ade bacaan doa selamat..klu ade hal dtg lmbt2 sket pon xpe..

Thursday, October 28, 2010

Jom Masak!! Daging Blackpepper Goreng Halia

Dah lame sesangat sy tak update resipi kan...tapi hari2 sy masak tau...sejak hp lame dah KO sy dah tak upload lagi gambar2 masakan...Oklah, resipi yang sy nak share disini Daging Blackpepper Goreng Halia...namenye saje dah membuka selera kan? Perasan! hikhik..Ini adalah resipi yg dicipta, di modify oleh sy dari resipi yang sy jumpa di tenet...Sy modify sebab suka suki saye sajer...Ok, puan2 mari kita mulakan masak ye...

Maaf la yek kalau nampak kurang menarik, tapi yang pasti rasenye superb!! hehe...

Bahan-Bahan:
500 gram daging batang pinang (3-4 orang makan)
Bawang besar 1 biji
Bawang putih 3ulas
Halia sebesar ibu jari (agak2 je ok) dipotong panjang dan tipis
Kayu manis 
Lada Hitam 1 s/b
Lada Sulah 1 s/b
Sos blackpepper (tak kira brand ape)
Daun bawang
Lada Banggala
Garam secukup rasa
Penambah perisa secukup rasa


Cara-Caranye:
1. Rebus daging dalam rice cooker sampailah empuk (petua untuk daging cepat empuk)
2. Setelah empuk toskan lebihan air dan hiris2 daging tipis. Goreng daging dalam minyak yg banyak dan api besar sampai daging sedikit garing.
3.Tumbuk lumat bawang besar, bawang putih dan lada hitam. Panaskan minyak dan tumis kayu manis, halia bersama bahan2 yg ditumbuk tadi sampai keluar minyak/masak.
4.Masukkan sos lada hitam tumis lagi dalam 2minit, masukkan garam dan bahan perisa dan masukkan daging. Gaul rata sampai semua bahan sebati, dan perasakan dengan lada sulah. Masukkan lada benggala dan daun bawang gaul sekejap dan angkat. Siap!

4 comments:

Wahida Shukeri said...

wah..blog dah berwajah baru nampak...nice....aku x nak masak, tapi aku nk ko masak untuk aku..weh,sheila, ade masa aku nk g berjln la umah ko..nk tgok baby ko..

shilafaizz said...

aku ni xterer main html..jenuh nk tukar template baru..huhuu

wahida, dtg ler mggu depan 6/11 rite timing sbb aku wat makan2 kat umah...tp xdela dgg blackpepper nih ye..menu nasi briyani..biasela org johor...heheh

Wahida Shukeri said...

sheila, ok gak..lagipun aku xde ape2 agenda 6/11 tu...insyaAllah aku g..bg alamat boleh??kul brape??ko msg aku..019-4765247...

shilafaizz said...

orait...nanti aku msg ko alamatnye ye.start kul2 ade bacaan doa selamat..klu ade hal dtg lmbt2 sket pon xpe..