Skip to main content

Si Dagu Berlapis

Dah lame rasenye tak hapdate blog aku nih...sebelum ni tiap2 hari aku hapdate...biaselah i dah tak larat...nak menaip pun tak larat...kuikui..Haku masih keje wokehh....memang tak plan pun nak cuti awal sebab anak first xde history so aku xtau bila aku nak bersalin...boleh jadi awal boleh jadi on the due date...so i get ready je every second...Ramai gak kawan2 di opis suh aku cuti sebabnye dorang tak sanggup dah tengok aku membawak perut nih...Lagipun klu cuti awal, maternity leave pun start kena tolak. Rugi je if tak bersalin2 lagi kan?

Dan, aku masih gak naik LRT ulang alik keje...ade gak la yg ala2 sinis tanye hasben tak hantar ke gi keje dah sarat2 nih? Kesian kena naik LRT...owhh...hasben i mmgla hantar tapi sampai LRT station jek...dah lame die insist untuk pindah umah kakak dia sbb aku dah sarat tapi aku yang berkeras nak naik LRT lagi...sebabnye...ni jelah cara aku boleh exercise dgn banyakkan berjalan...(Tips untuk mudahkan bersalin dan cepatkan bukaan laluan rahim)...kalau dok umah tu juz boleh turun naik tangga je...even taman depan umah pon lum tentu aku akan berjalan2 kat taman time weekend...Jadi xyahla nak kate hasben i tak prihatin okehh...Kadang2 kat opis pun aku wat jugak exercise jalan2 nih...baby ni mmg xsuka aku duduk jer mulalah die mengeras kt dlm tu...so aku kenalah jalan2 satu opis jenguk2 orang wat keje...kehkehkeh macam bos lak kan...

Haaa...nape entry ni tajuknye Dagu Berlapis...sebenarnye xde kaitan pon dgn citer kat atas...Si Dagu Berlapis tu haku lerr...atas meja aku mmg ade cermin kecik, biaselah pompuan mane leh lekang dari cermin kan...mase aku tgh menaip2 wat keje tadi, tetiba terpandang kat cermin tu muka ku sendiri. Alamakkkk...aku dah ade double chin lah! Pas aku belek2 muka...ye memang muka aku pon dah kembang. Haduiii...kena workout dengan gigih pas bersalin nih...al-maklumlah...dah naik lebih 15kg katekan...bila ckp kt collegues yg berat aku dh 15kg naik dorang sumer xcaye. Aku pon xcaye uols !! Dorang kate tak nampak pon naik 15kg tang mana..tahla aku pon xtau tang mane melekat 15kg tu...nak kate penimbang rosak mane2 klinik n hosptal aku gi same je...xkisahla, yg penting anak aku sihat, alhamdulillah...dagu berlapis ke, perut berlapis ke hape lepas bersalin kita pikirkan cara nak hilangkan nya okayyy...

Notakaki: Kenalah berusaha cara tradisional, xde yang nak sponsor pegi Slim World....

Comments

Popular posts from this blog

BBT, OPK dan Ovulasi

Okeh next nak cerita pulak pasal BBT, OPK dan waktu ovulasi. BBT tu korang dah faham kan camne nak mula... okay sekarang kita cerita pasal Ovulation Pregnancy Kit (OPK) ni dan kaitan nya dalam BBT. Secara generalnya...hanya dengan menggunakan BBT saja dah boleh detect ovulation day tu tanpa menggunakan OPK. Tapi...sebagai persediaan nak hamil...lebih elok la kita gu kan atau guna sekali OPK dan BBT bersama-sama. OPK tidak mengesan ovulasi tapi hanya mengesan kehadiran LH (hormon yg dihasilkan sebelum pengeluaran ovum) mana kala BBT pula mengesan hari ovulasi dengan lebih tepat. Tetapi sekiranya plan untuk hamil... elok buat OPK sekali supaya kita tak terlepas hari subur 'fertile window' untuk BD (bersama). Fertile Window & Cervical Mucus (CM) Fertile window biasanya 5hari dalam sebulan tapi hanya 1hari saja hari ovulasi iaitu hari paling subur. Jika kita boleh detect fertile window ni lebih mudah untuk kita usaha hamil. Selain menggunakan OPK...kita jugak bol

"Ma Ismuka" - Siapa Nama Kamu?

Assalamualaikum wbt... Aicecehhh "ma ismuka" bagai...korang tau ke maksudnye tuh...Okeh kita belajar Al-Lughatul 'Arabiah sket yer adik2...Hehe maksudnye "Siapa Nama Kamu" untuk general lah kalau tak tau lelaki atau perempuan..Kalau perempuan "Ma Ismuki?"... Ntah ape la Puan Shila merepek ni kan...Okeh sedia maklum la kan ai ni aktif ber-Ratuhati...lately ni kan, ai dah jadi consultant tak bergaji...ekekekeke...Actually dalam Ratuhati ade ruangan Nama2 Anak...So ku tolong la translate beberapa nama yang kata asalnya dalam Bahasa Arab..sebabnyeeee ade banyak sangat makna2 nama dalam buku-buku dipasaran dan internet yang tidak tepat sama sekali dengan maksud bahasa arabnye itu sendiri. Bahasa Arab saye ni taklah seberapa, jadi untuk mendapat kesahihan atas rujukan saya itu saye dibantu oleh senior saye mase di UIA iaitu Kak Zu..Kak zu memegang Ijazah Bahasa Arab atau kami panggil BAR di UIA. BAR= Bachelor of Arabic. Menurut Kak Zu nama-nama dalam buku

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka