Skip to main content

Tahniah Kakak Nuha

Alhamdulillah....syukur pada Allah hari ni mami ayah dapat berita gembira. Kakak Nuha berjaya dalam Ujian Kemasukan Tahun 1 2017 ke Sek Rendah Agama Integrasi (SRAI) di Sekolah Tengku Ampuan Fatimah (STAF). Sekolah Integrasi ni hanya ada di Negeri Selangor dibawah kelolaan Jabatan Agama Islam Selangor. Ada 9 buah sekolah integrasi kalau tak silap di seluruh Selangor ni. Dan syarat kemasukan ke SRAI terlebih dahulu perlu menduduki ujian bertulis dalam subjek Bahasa Melayu, English, Matematik, Bahasa Arab, dan juga ujian lisan dalam Bahasa Melayu English dan Arab.

Kiranya kalau nak duduki ujian ni kene dah boleh lancar baca in both languages, boleh menulis dan mengira. Sebelum ambil ujian ayah dia lah busy cari buku soalan2 latihan dan buat exercise huhu. Mami tolong tengok jer sebab mami xboleh ajar..hahah. Nanti nak naik hangin je mami ni. Ayah dia sangat2 penyabar sesuai lah ajar anak2 heuheu. Soalan ujian pon tough tau. Mami mmg tawakal je lah part Bhs Arab tuh sebab kat LC pon tak ajar Arab. Kami cuma ajar basic2 je dirumah. Part membaca dan mengira mami tak risau sebab Nuha ok dah cuma tang Arabic je lah memang 0.

Tak sangka keputusan keluar awal sebab sepatutnya July. Tapi tiba2 kawan mami yg anak nya amik ujian SRAI juga whatsapp dan bagitau dah boleh check result online di laman web JAIS http://semakan.jais.gov.my

Kami pilih SRAI untuk anak2 bukan saja semata-mata prestasi sekolah yg bagus tapi sebenarnya disebabkan sekolah2 SRAI terus digabungkan dengan sekolah kebangsaan dan KAFA dalam 1 sekolah. Berbanding sekolah asing2 kebangsaan dan sek agama (kafa) seperti sekolah harian lain. Makan tengahari juga dah disediakan untuk semua murid jadi mami xperlu risau Nuha rushing nak lunch di rumah transit, nak bersiap ke sek agama lepas tu nak naik van turun van nak ke kafa pula. 

Tak perlu risau dah hal ni sebab jadual srai memang dh disusun lunch di sekolah, solat zuhur dan kemudian kelas kafa pulak petangnya. Kafa trus dalam sekolah yg sama takpayah travel2. Anak pon kurang letih kan sebab tak banyak transit. So kami cuma perlu atur van transit balik sekali sahaja. Solat pon disekolah ada ustaz ustazah yg akan monitor. Kalau ditempat transit hmm..ntah solat nya berjaga ke tidak. Sekolah start sama macam sekolah harian biasa dan akan habis pada jam 3.30 petang which is lebih awal brbanding sekolah asing2.

Lagipun yg masuk sekolah2 integrasi ni semuanya yg pass ujian2 kemasukan tu. Jadi..murid2 di sekolah tu memang terer2 kot huhu so elok lah anak2 bersaing belajar sama2. Jumlah yg apply di STAF aritu 473 orang dan sekolah cuma ambil 120 orang saja. So memang tough juga la nak masuk sekolah ni sebab sekolah amik sikit saja utk kemasukan Tahun 1 setiap tahun.

Sistem sekolah begini ada juga di sekolah2 Negeri Sembilan tapi sekolah harian biasa bukan dipanggil Integrasi. Bagus kan sistem macam ni..parents yg bekerja pon mudah tak perlu risau nak arrange 2x transport ke 2 sekolah brbeza sebab semua nya dalam 1 sekolah. Kan bagus kalau semua sekolah di Selangor buat sistem macam ni. Parents yg ambil anak2 sendiri pula pon taklah trlalu busy ber trip2 keluar rumah hantar sek keb, amik sek keb, hantar sek agama amik sek agama pula. Tu baru sorang..kalau 4org anak sekolah? Huhu memang letih jadi supir.

Dah jadi mak2 ni...hal sekolah..nak sekolah mana pergi sekolah balik sekolah naik apa ponnnn boleh buat pusing kepala tau.huhu

Mami ayah harap kakak Nuha jaga kelakuan, belajar elok2, jadi perilaku dan akhlak dengan guru2 dan kawan2. Bukan perlu cemerlang akademik sahaja tapi attitude juga pula cemerlang ye kakak ❤. Kejap jer..tahun depan dah 7tahun anak mami ni.

Comments

Azura Ayu said…
Assalamualaikum, boleh tak bg tips soalan lisan especially Arab sbb anak saya pun belajar di LC dan saya nak sgt anak saya masuk ke SRAI.Saya pun risau esp subjek Arab sbb saya pun tak pandai mengajar anak subjek ni. Haharap boleh bantu.

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...