Skip to main content

Resipi Puding Milo Oreo Mudah Dan Sedap

Biasanya bulan Ramadhan ni kita mesti suka buat kuih2 pencuci mulut kan...nak beli tu memang lebih mudah..tapi selalunya hasil selalu hampa. Tak kene pada tekak sendiri. Puding Milo Oreo ni salah 1 kegemaran yg hakak akan buat di bulan puasa. Menu2 lain macam Nasi Daging Air Asam, Nasi Minyak Ayam Masak Merah dan Acar, Nasi Lemak, Soto, Roti Jala, Cucur Udang, buah melaka pon antara juadah2 favourite yg selalu buat dibulan puasa ni.

Resipi puding milo oreo ni dulu dapat kat facebook. Mahap la dh lupa siapa empunya sebenar resipi ni. Rasanya resipi asal dr Dato Siti dia share kat IG dia.

Ni Resipi nya..mudah aje...

12 gm atau 10 gm agar-agar serbuk ~ 1 peket
750 ml air
160 gm gula
400 gm susu cair
3/4 cawan Milo
1 bungkus Oreo ~ patah 2, biarkan dengan cream

Masak agar-agar bersama serbuk agar-agar hingga larut. Masukkan gula dan masak hingg agula larut
Tambahkan susu cair dan kacau hingga mendidih
Asingkan 2 cawan ke dalam periuk lain dan campurkan dengan Milo
Kacau adunan hingga sebati
Tuang kesemua adunan agar-agar Milo ke dalam loyang/bekas yang telah di basahkan dengan air terlebih dahulu.
Milo dalam loyang pula di biarkan mengeras sedikit tapi masih suam. Sy letak dalam peti ais terus.
Apabila permukaan adunan Milo dalam loyang mengeras sedikit ( tapi masih suam ) cucuk atau toreh permukaannya dengan garfu, supaya adunan atau lapisan seterusnya mudah melekat dan tidak mudah tanggal.
Dengan berhati-hati tuangkan adunan putih pula.
Tuang pada bahagian tepi, jangan tuang di bahagian tengah sebab bahagian tengah masih lembut.
Kemudian susunkan oreo yang telah di patahkan tadi atas adunan putih.
Biarkan lapisan putih pula mengeras.
Biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais hingga membeku. Lebih kurang 4jam dah boleh potong dan hidangkan.


Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...