Skip to main content

Orkid Eksotik

Wahhh mak bizi...Lame sungguh tak hapdet belog tau..Rindu kat belog nih..Tapi apakan daya tak sempat ler...Banyak citer nak hapdet tapiiiiii....masa amat menyemburui daku....hikhik

Jamu je lah mata ngan gambar orkid eksotik daku ini..Ku beri nama "Kimora". Sebab bunga ni gojes. hahaa



Anak pokok orkid ni asalnye mak bagi..mase tu daun 2helai jer..Selepas setahun buat pertama kali die berbunga dengan gahnye..Oren lagik uols...

Sebenarnye mak xtau atau lupa kot orkid ni cenggini rupanya...Ni adelah 'rare spesis'..dan kategori eksotik...memang susah jumpe..Cemane den tau? Sebab den dah hidup dengan orkid ni sejak kecik..Sekilas orkid lalu ku tau orkid jenis apekah...kuikui...Sebenarnye mak ade lah 'pembaka orkid'..hehee peminat tegar orkid mak ku iteww...Selalu bawak mak pi nursery bunga tengok orkid2 terbaru...

Korang ingat kalau mak tau ghope gini bunga nye die nak bagi den ke?? Jangan Harappppp okeh. Jangan harap die nak bagi. Mase tunjuk gamba ni pon balik raya ritu die asek sebut jer..."terkilan plak mak bagi kalau tau cantik camtu..." lalalaaaaa bagai angin lalu....dah bagi xbleh mintak balik...buruk siku...Huahuaaaa mekasehhh mak...esok2 ade orkid pelik2, eksotik lagi bak mai la kat anak mu ini....ngehngehhhh

Comments

mizah said…
cantik la shila, kalau ambik anak pokok tu boleh gak idup kan? tp kalau orkid renek camtu, bunga dia kejap je dah layu ek? cantik..cantik...suke orkid gak..heheh
ashra said…
mmg cantik!...
hehe...

apa lagi shila..
nak kasi mak nye jeles,anto lah gambo.. =p
shilafaizz said…
mizah, bunganye dah 3minggu nih..kategori tahan lame nie...
ade 1jenis orkid panas shila panggil..tu pon lame sebulan, sebulan lebih tahan...nak amik anak pokok xbleh sebarangan..huhuu shila berani kalau mak je potongkan..sebab tangan mak sejuk ngan tanah, tanam ape pon hidup..

kak ash, dah tunjuk gambo..tu yg die asek sebut je tuh..heheee

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...