Skip to main content

Baking Dalam Hidup Saya...

Wahhh tajuk entry tak tahan..macam nak buat karangan sekolah darjah 6! ahaks

Sejarah Penglibatan

Actually sejak kecik sy memang suka tolong mak buat kuih, kacau kakak buat kuih raya...end up sy try2 buat kuih sendiri seawal 13tahun. Mase tu tart nenas jadi pilihan sebab mak suka tart nenas. Daripada tart nenas terap sehinggalah tart nenas gulung...Until now, tiap tahun sy tak penah miss buatkan tart nenas utk mak sebab mak taknak tart orang lain. Katenye sy buat sedap..ececehhh...Mase dh nak bersalinkan myra pon 2minggu sebelum raya time tuh gigih lagi buatkan mak tart nenas. Time tu for the first time mak tak request sebab den tengah sarat tapi as a daughter i knew her well, mesti mak teringin nak makan tart nenas tu.

Bila dah kawin, and duduk sendiri ye la masak pon kene sendiri...Its good actually coz bila duduk sendiri blaja berdikari..kene la rajin2 masak kalau tak suami dan anak nak makan ape..Daripada tak pandai masak lame2 bleh pandai sebab you have to...takkan nak makan kedai jer tah bersih ke idak kan...And for me, sy sangat suka bila tengok suami dan anak bertambah makan hasil masakan sy...Rase macam puas hati dapat serve food dari air tangan sendri...Kalau dok with parents/in law balik keje mak/in law dah siap masak..kalau dok sendiri maunye balik keje sampai rumah sinsing lengan baju trus masuk dapor..tu lah pompuan kan...laki balik umah trus ON tv...ciss!

Ehh melalut sudaa...nak citer sebenarnye disebabkan very passionate dengan membaking ni even tak pandai mane...iols telah meng-order KitchenAid Artisan Mixer dari kawan di oversea....Miahahahaaa...berbaloi kesabaran daku sebabnye sebelom ni request nak breadmaker dari Pak Pais. Pehtu die kata, mixer tu kan boleh adun doh roti gak kan..ku jawab, boleh tapi cepat rosak la..bila adun je bergegar2 mixer tuh sebab doh roti kan berat..Myra pon takut noks. Siap peluk kaki mami everytime mami on mixer nak buat roti. Disebabkan pak pais macam tak approve ku pon hanya mampu memandang BM everytime gi tesco..mencik!

Tetiba kak suealeen buat kutu KA mixer, wahhh teruja nye tengok mixer yg kalerful itteww...sebulan minimum 100 jah bayar la sampai habis then dapatla mixer KA idaman kalbu...den bbm pak pais.."b, nak beli mixer KA boleh tak? mixer ni memang khas utk heavyduty takde la bergegar kalau putar doh roti. sebulan 100 JER"...pak pais jawab " beli la..." aikkks bagi ler pulok. Rase nak lompat tinggi2 sampai siling! Ni ler ghope kitchenaid mixer yang ku order...Gojesss kan????

Ini adelah kaler Raspberry Ice yang ku order...harga RM1.85k kalau beli kat mesia RM3k++..jimat banyak weh






Comments

ashra said…
hehe.wah2..semua orang menjadi2 skang..
saya gak ketinggalan belakang ni,kena mengejar apa yang datang dulu la kali ni..mood baking dan jahit saya da ke lower speed...

hehe.ngidam gak mixer ni...kemudian hari lah gamaknya..
mizah said…
wahhh...cantik colour tu...sweet je...hhihihi
Chanteknya!! I likee!! Memang murah. Kalau nak harap beli kat malaysia haremmm lah..
Pasni boleh feeling2 marthe stewart.
shilafaizz said…
kak ilot murahhh kan?? baker macam akak lagi lah tau harga2 gadjet dapor nih..sebab bawah 2k tu yg berani beli kalau lebih tu tak mampoo ler...
mamiween said…
mixer tu pon idaman saya.. beli kat mana dapat rege rm1.8k tu? ari tu tanya kat kak rina angelcupid tu dia beli kat empire.. tp almost rm3k gak la..
BELAJAR MASAK2 said…
mixer ni dah konvert 240V utk letrik di malaysia ker kita kena beli konverter sendiri???

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...