Skip to main content

Rumah Oh Rumah

Minggu lepas hubby request sy untuk postkan kat FB iklan pasal rumah sewanya di Ampang. Sy tanye nape?? Die kate tenant dah 3bulan tak bayar. What?? 3bulan tak bayar boleh pulakkk laki den berdiam diri...aduhaiii lelaki oh lelaki. Kalau ahkak la kan sebulan tak bayar pon ahkak dah bising. Seb baik aritu mintak deposit 2+1 so 2bulan tak bayar tuh cover balik ngan deposit. Kira rugi sebulan gitu..Haihhh sebulan tetaplah duit kan...Selama ni ai malas nak amik tau sangat sebab tu kan umah die..Ingatkan die boleh la manage betul2 pasal rental, tenant and what so ever. So bulan ni lakiku adalah sengkek sikit sebab kene cover loan rumah Ampang tu...dah la nak raya..isk isk...

Tapi alhamdulillah, iklan2 kami mendapat sambutan..dah ade 2,3 orang yang betul2 berminat. So kami akan amik sape yang confirm dulu..Ade satu family ni confirm nak masuk lepas raya but kami bagitau kalau ade yang nak masuk lagi awal kami kene la let go jugak. So family ni diwakili anaknya sanggup bayar deposit dulu...Alhamdulillah..rezeki di bulan Ramadhan. Lepas ni Puan Shila ni kenela monitor hal nie. Kang ade yang jadi macam kes lepas 3bulan tak bayar sewa...kamu duduk free2 kah?? Mase memula dengar hangen jugak dan pelik dengan manusia ni...Kami bukan rumah kebajikan, rumah ni pon masih ade loan di bank..sesedap jer dorang duduk goyang kaki tak bayar kan...hmmmm

Condition rumah sekarang ni tak taula camne keadaannye. Tah2 macam kapal pecah..haruslah kami bersihkan dan betulkan ape yang patut sebelum tenat baru masuk. Sebenarnye pening kepala jugak handle rumah sewa nih bila penyewa2 kepala tak betol. Sebelom ni lagi best ade pasangan nih, katenye baru kawen dan si isteri pregnant 2bulan..Pak Pais plak tak mengecheck surat nikah dorang mase nak masuk sewa. Bila dorang dah lewat bayar 2bulan laki den pegi la check. Umah tutup, Call2 tak angkat..ok fine seb baik ade mintak details alamat opis si pompuan. Pak Pais call opis die, orang kat opis tu bagitau die takde cuti kawen?? Pak pais tanye, baru buat majlis ke...kawannye jawab taklah, die baru nak nikah la ni..buat majlis sekali...Hmmm...sahla dorang duduk bersekedudukan selama ini...Pak Pais ape lagi, pegi umah tu masuk rupanye barang2 dah clear.. (Hampeh memang dorang nak lari dah) Tapi ade beberapa barang lagi tak diambil. Pak Pais lontar je ke luar rumah dan sms 'kalau nak barang korang sila amik kat luar rumah. Kurang Ajar!' Haa gitu la lakiku kalau kemarahan dah memuncak.

Lepas dari tu kalau ade tenant kate dah kawen haruslah kami check surat nikah dan IC dorang. Dah macam JAIS plakkks! tapi sebab kami takmo bersubahat wajiblah buat macam tu...Hopefully lepas2 nie tak banyak la problem lagi..penat dah dealing ngan tenant2 macam nie.




Comments

ashra said…
hehe.orang lelaki ni kesian kot kan.kasik chance lagi 3 bulan..hehe

btul2..setuju dgn tindakan shila.cek kad kawin.lantak ar orang tu tak puas hati ke apa kan..asalkan kita tak subahat kalu kita tersalah bagi orang..
shilafaizz said…
mmg betol la kak ash..haish..mudah kesian ke ape. sudahnye diri sendiri susah. mmg kami check jer kalau dorg kate dah kawen..kami xplain la nanti ade ape2 owner rumah jugak susah..
NrlAidaHml said…
betul tu shila bahaya kan kalo kita tak check tenant ni betul2 silap2 takut yg sewa rumah kita penjenayah je..isy Nauzubillah...Hopefully tenant yg baru ni ok n tak menimbulkan masalah..

Resepi:nanti aida buat entry khas ye,bleh kita share2 resepi jugak!!hehee..
shilafaizz said…
aida: ye betol check tenant bukan utk hal marriage jer tapi banyak lagi..kot2 la pengedar dadah ke, penjenayah ke..aishh mintak dijauhkan!huhu

ok dear nnti share yer resipi awk tu..jgn lelambat, mggu depan last week utk buat kuih..heheheh
mizah said…
pening kalau ada rumah sewa ni..selamat tenant rumah sewa husband kat ampang gak tu tak banyak songeh..ada gak songehnya la menjelang raya..confirm bayar lambat n bugdet husband la akan lari..haii la... kalau nak cari tenant, baik yang bekeluarga kan...
shilafaizz said…
yup mizah better yg berkeluarga so dorang akan stay lama sikit kan..kalau bujang, share2 sewa bile dorg kawen kompem akan tamatkan sewa..heheh tu my hasben's hipotesis laa.tapi kalau dh namenye rumah sewa mmg ade je masalah selalunye..
Sima said…
hmm... mcm2 org kan shila. nik pon ada umah sewa gak. diorg ckp da kawen tapi mudaaaa sgt. nik tak check la sbb diorg tu non-muslim just sarawakian. so i ok le lagi.. hehe... alhamdulillah dpt tenant bayar on time. cuma hujung tahun ni diorg nak pindah balik sarawak plak. harap2 lepas ni dpt tenant yg ok lagi.

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...