Skip to main content

Laksa Johor Saya

Jumaat lepas saya membeli majalah, eh tetiba kat bahagian resipi ada plak resipi Laksa Johor. Walaupon saya orang johor, saya tidaklah berapa reti membuat laksa johor sebelum ini..sebelum ini tau..beberapa kali buat tapi rasanya ada yang kurangggg saja.

Bila tengok resipi kat MW tu rasanya banyak bahan yang saya tak masukkan dalam laksa johor saya sebelum ini. So ape kata cuba yang ni pula. Sebenarnya dah lamaaaa sangat tak buat laksa johor sejak tak-bape-menjadi laksa saya tu. Hasilnya, saya bagi 2 tumbs up for this recipe!! Tapi, seperti biasalah saya derhaka kat resipi..hehehe saya gabungkan beberapa resipi ikut selera saya. Ikan saya gunakan ikan sardine fresh, bukan dalam tin yer..huhuu. Edited: Kenapa laksa johor pakai spagheti? Maybe sebab Sultan Johor berkahwin ngan omputih kot, dats why makanan tradisi ala2 omputih gak...hahah sukati hambe jer, kalau salah ampuuunnn Tuanku!

Gambar tak bape cantik yer...heheh

Saya buat laksa ni sebab mak saya datang dari Johor semalam (Ahad)...mak pon cakap sedap. At least for us laa...huhuu.
Kak Ash, i am still waiting for your recipe jugak tau...Nak buat eksperimen. Emm..saya memang suka buat eksperimen makanan..Dan saya nak admit disini, sebelum nak buat confession pesanan saya: Jangan Muntah Ijo plak yer..kehkeh. Saye rase kan, i'm more towards cooking than baking. Hehe sebab saya rase kalau saya masak even 1st time try pon menjadi jer masakan tuh...(menjadi tuh meaning sedap la..eh saye ni cerewet tau, kalau sendiri masak tapi tak sedap saya tetap cakap tak sedap.) Tapi kalau membaking nih banyak kali try baru ok. Ade orang yang tangannye bertuah kat baking, nampak elok jer kek die..
Sekian, daada!.


Comments

ashra said…
hehe.da buat da die ye.laksa johor ni mmg sedapkan..pape resepi sure menjadi..
kita pun aritu first time buat.slalu tau mkn je.

ok dear..
nanti akan ku pm mu juga ye..=p
dlm masa yang tidak jauh..hehe
shilafaizz said…
hehehe..tenkiu..tenkiu..
banyak2 laksa suka laksa johor gakkk...kawan sy siap tanye apesal pakai spagheti?sy bgtau sebab sultan johor kawen ngan omputih sebab tu makanan tradisi ala2 omputih jugak..mwahahah
owh akak suka laksa johor..very muchhhhh...
Ann Huda (Ate) said…
Maaf dik, ada pembetulan sikit ttg fakta spaghetti tu..Sultan Johor sebelum ni yg kawin ngan omputeh, bkn Sultan sekarang, tapi..laksa Johor pakai spaghetti ni dah wujud sblm Sultan sblmya kawin omputeh lagi.

Arwah Mak Ate membesar dengan kerabat Sultan Johor. So resepi2 dia mmg power..semua ditulis dg tulisan jawi. Kami adik bradik sibuk berpindah randah, resepi2 termasuk resepi laksa Johor hilang. Kami tahu bhn2 yg perlu tapi sukatannya tak ingat. Sayang kan?
shilafaizz said…
Ann Huda, yer sy maksudkan ayahanda Sultan Johor sekarang la yang kawen ngan mat saleh, Sultan Iskandar tu.Bukan Sultan Ibrahim..Sultan Ibrahim kawen ngan Raja Zarith Sofia, anakanda Sultan Perak.

owhh dah wujud lama yer..ape pon laksa johor memang unik.tak tau sukatan?sebenarnya nak masak ni tak perlu sukatan sangat pon boleh, ikut instinct dan tekak memasing.sebab ade orang suka letak serai lebih, ade yang suka kerisik lebih, and so on..

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...