Skip to main content

Persiapan Hari Raya 2011

Niat di hati raye tahun ini mahu beraya sakan...sebabnye dah ade anak, dah setahun dah die nanti, sebabnye lagi tahun lepas kan tak dapat beraya..balas dendam, orang beraya den pakai kain batik je sebab dalam pantang gitu..seb baik ade prepare baju kurung sepasang so time raye tuh dapatla pakai baju kurung..pehtu cepat2 tukar tshirt sebab payah nak menyusukan anak..

Ahad lepas kami ke Jakel Shah Alam..cadangnye mahu membeli kain baju raye beberapa pasang..kain saye dan Myra only..apaknye recycle jer baju tahun lepas k...Ade la sepasang yang same kaler ngan ayah Myra..Selebihnye baju mak Myra ler..hukhuk. Habes gak la beratus-ratus tanpa disedari...amik punye amik macam kene pukau pon ado..Takpelah yang penting puas hati kan...bukan selalu pon...hikhik. Paling penting tahun ni langsir bertukar baru..yeehaa! dah beli kain nye dah tinggal nak upah kakak den jahit jer..Nak jahit simple jer okeh kate umah modern konsep..hahah. Yang bestnye mase nak buat payment line ape masalah tah. Orang dah berbaris2 panjang dah...Tetiba anak Tuan Jakel diri sebelah sy dan suruh ikut ke Tingkat 4. Sesape yang selalu ke Jakel mesti tau tingkat 4 ni tempat kain2 untuk baju pengantin...Wah, i dapat special service tau die tolong buatkan payment kat situ. Ke sebab sy beli amount banyak baru dapat servis gini? Hampehh ler kalu gitu...Ke die tau den yang buatkan approval paper untuk investment dorang? Baik mintak kain beaded silk free sehelai dua patutnye...heheh.

Awal ke kami wat preparation? Idak ler awal, satgi nak hantar ke tailor lagi...lambat2 nanti kelam kelibut, i tak suka wat2 last menit. Nanti ahkak panik tau...So baju2 jenis kurung2 dah settle..nak dekat raye karang beli baju jenjalan pulak..kang selepuk shopping nak rayer pokai la kan...Time tu lah nak beli kuih raye, lauk raye, kasut raye semua raye...So sebab itu kami prepare awal..Selesaikan sikit2 dulu..

Tahun nie kuih raye nak buat sikit je lah, homemade tak mo beli..tak yah banyak2 orang datang rumah sekarang bukan makan sangat kuih raye dorang nak makan nasi la, mihun la, soto la..Kuih raye selalu expired gitu...hikhik. Beberapa rakan terus ke Jakel setelah sy gtau dah beli kain baju raya...Adekah sy telah berjaya mempengaruhi mereka juga? Lu pikir lah sendiri....hohoho




Comments

Ni beli baju raya dah abes ganti puasa ke belum?? haha
Akak pon dah beli kain konsep cotton anak beranak.
ashra said…
wah..da wat preparation da eh..
ok la tu..pejam celik jap je da nak posa kan..

saya ganti pun belum abes lagi.huhu..marathon la jawabnya
shilafaizz said…
kak ilot: nak beli kain syaratnye kene habiskan ganti puasa dulu eh..hahah. Utk raye pertama kami pakai cotton..tapi myra punye baju kurung mmg sume cotton..maklumlah budak lasak kang keje berpeluh jer die..
shilafaizz said…
kak ash, ye la dah bulan 5 dah nih..1ogos dah start ramadhan..tak daya lah sy nak mencari kain baju raya time pose dgn budak lasak ni lagi..semalam pon dah macam berperang dah die.huhu..sy baru start marathon skali je period da..habis period kene pulun balik..

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...