Skip to main content

Pregnancy Jurnal - Part 6 (Persiapan)

Salam alls,
Sy ingin meng-hapdate jurnal sy ni maklumla skrg dh msk 6bulan usia kandungan, sudah besar pon perut sy ni...berat sy juga sudah 53kilo drpd 45 berat asal...naik 9kilo dh tp sy xnmpk naik kt tempat lain kecuali perut saje...heheh..smlm sy checkup untuk ke sekian kali...jika sebelum ini paras hemoglobin sy jatuh teruk, smlm dh naik kembali dari 9.5 ke 10.3 g %. Alhamdulillah...syukur sgt2 tapi sample darah sy dah dihantar ke makmal sbb nak check klu2 sy ade talasemia ke yg menyebabkan sy anemia..nurse bgtau klu smlm HGB sy naik 10.8 sy xperlu follow-up tiap 2mggu lagi, follow-up sebulan skali mcm biase.tp sbb cuma 10.3 so next 2 weeks knelah dicucuk amik darah lagikk...sy request nak buat scan tapi disebabkan sy xbuat appoitment jd xblehlah scan..sy n suami cadang nak buat kt private jer tapi bila dh 28 weeks nnt...tapi kan skrg ni sy mcm dh xkisah boy ke girl, sy nk scan sbb just nk tgk perkembangan baby lam perut ni ok ke, sihat ke..bby mmg boy ke gurl xpenting yg penting sihat...

Baby mummy ni mmg aktif, galak menendang2 terutama awal pagi dan malam..klu siang2 die bnyk tido kot sbb xbnyk kicking time siang...lagi satu die akan aktif bergerak klu sy berjalan2 shopping ke, jalan2 lah yg penting.gaknye ske dpt ikut mummy jalan2 kan...Smlm kami juga ke Sogo sbb ade sale.bnyk jgk beli brg2 baby n rasenye sume dh cukup utk baby tggl beli minyak yu-yi ngan vicks. Untuk mummy die kain batik, maternity pad je dh beli. Panties n nursing bra, jamu2 xbeli lagi...Jamu pon sy rase akan pakai param n pilis saje sbb sy xbercadang nk mkn jamu dlm berpantang coz sy nk exclusively breast feeding (EBM) plg sikit pon 6bulan...nnt susu rase jamu plk klu mkn jamu kan...hehuu.
Sy berdoa semoga baby dan sy sentiasa sihat...Semoga segalanya dipermudahkan untuk sy dan baby...Aminn~

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...