Skip to main content

Merokok Tak Elok Okeh Adik2 Sekalian

Nak sambung citer kat sinin plak adegan sentap semalam.
Emm tahla haku memang anti orang merokok dekat budak2. Haku benci tengok.
Tak pasal2 orang lain jadi passive smoker gara2 hidu asap rokok kamu. Tak pasal2 sedut segala racun dari rokok tuh. Nak sakit, nak m*ti pegi la sorang2 nak bagi jugak penyakit kat orang lain. keji!
Maybe sejak kecik abah den tak merokok, den tak penah nampak orang merokok dirumah. Lepas tu abang2 2 orang yang terejal tuh aku nampak die isap rokok, terus habaq mai kat mak. Kene pelangkung itu 2 orang sebab sek menengah lagi dah mandai2 merokok. So bile dorang dah keje, kalau balik rumah mak merasa dorang merokok kat paya belakang rumah sebab kawasan rumah mak adalah 'kawasan larangan merokok'. Padan muka korang! merokok sambil digigit nyamuk.

Bile kawen lak suami pon tak merokok, apak mertua pon tak merokok. Biras pon tak merokok.
Pak Pais memang pantang kalau makan kat luar ade orang merokok dekat anak die.
Memang die tegur orang tuh plsss halakan batang rokok tuh ke bawah. Die cakap elok2 laa..Ye la kekadang orang tak perasan kita bawak budak kan...
Tak perlu la nak dibagitau kenapa tak boleh kan, korang sedia maklum keburukan merokok. Ade kebaikan ke eks??

Eh nak citer hal semalam tu baru mukadimah okeh.

Ktorang gi settle kan rumah sewa ampang. Penyewa yang bikin hati panas tuh nak pulangkan kunci rumah..
Lepas tu ktorang pon pegi la cari kedai makan sebab perot dah lapar banget nih.
Lepas makanan sampai, ktorang pon terus makan. Mase makanan mula2 sampai datangla 3orang anak2 muda awal 20-an la gitu..macam student jah. 2 pompuan 1 lelaki.
Tengah dorang borak2 sepatah 2 kerat ayat, pompuan yang duduk dekat pak pais, dan kira berdepan ngan aku kuarkan rokok dan hisappp. (Myra duduk sebelah den)
Hembus2 kiri kanan...berkepul2 asap keluar terbang kat ktorang.
Meja dahla dekat2. Eeeee geram sungguh ngan pompuan nih. Tak nampak ke kami bawak anak kecik.

Kurang ajar, takde adab sungguh. Maybe jugak dalam family die memang biase merokok depan budak2.
Laki aku dah buat muka nak ditegur pompuan, kalau lelaki dah lame die sound tepek. So nak harapkan aku yang tegur?
Aku kan sarcastic, aku buat2 tepis2 asap tuh ke dia balik. Pehtu ado ke die heran?? Nan ado uols!
Lagi die ketawa berdekah2 sambil tengok youtube dan FB kat laptop. tak heran ape jadi sekeliling.
Seb baik makanan dah tinggal sket, cepat2 habiskan bayar dan blah.

Sakit hati tengok orang camni. Dahla pompuan. jelita sangat ler tuh merokok depan orang ramai. Bughok ghupa!!
Lelaki yang merokok pon tengok spesis pompuan macam nie langsung rijek dibuat bini. Ish selisih.
Myra kan tak penah tengok apak die 'berasap2' gitu...bile die nampak asap tuh bleh plak die tunjuk2 asap berterbangan gitu..terus ku tutup mata die dari menonton adegan tak sehat disitu.

Santapan minda hari ini. Merokok merbahayakan kesihatan. Majlis Fatwa pon dah kuarkan hukum merokok HARAM. Ok babai.




Comments

mizah said…
kalau mizah kan, mizah mulut diam...tp buat muka masam sambil tangan dok kipas2 nak elak asap rokok terkena kat anak...argghh..tension husband ku smoker dan bnyk betul alasan kalau disuruh stop smoking...selamat tak merokok dalam rumah, kalau tak, i larik balik rumah mak je la !
shilafaizz said…
mizah hasben tak emrokok lam rumah tu kira ok la..sekurangnye die tau takmau asap tuh kene anak..maybe die nak berenti tapi bukan senang kan..sbb dh lame merokok.slow2 gitu...

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...