Skip to main content

Creamy Portugese Egg Tart

Happy Diwali.hehehe

Semalam kan Deepavali Day seperti biasa lah misi membaking mesti ade..
Disebabkan termimpi-mimpi portugese egg tart buatan Puan Ilot baker femes seputrajaya mase besday Pahat ritu...den pon mencuba ini resipi...
Thanx to Kak Ilot for the recipe !! (kepada kengkawan yang amik resipi orang tuh sila lah quote amik dari mane okeh jangan perasan korang yang cipta resipi tersebut! harharhar...)
Sesape terasa padan muke! kekekee

sedang membakar...muffin pan tak muat lak dalam oven seb baik ade foil nih...




Ini egg tart sangat Yummehhhh !
Tapi sila abaikan ke-sememehan puff itewww....heheee..sy budak baru blaja k...
Try la...Resipi pon sonang yo...
Tapi den kene perbaiki part puff sebab tak bape crispy macam kak ilot buat.
Kene canai tipis lagi plus bakar lame sket...kene ikut kerenah oven memasing...
Weekend ni nak buat lagi...yeyeeee



Comments

Anonymous said…
Salam kak..
teringin nyer nak buat..tp nak tny..cream tuh apa??kat mana nak beli???
shilafaizz said…
Anon:krim tuh whipping cream..tapi bukan whippg cream yg buat cicah stroberi tu tau..hehe ni cream yg cair tuh. ape2 brand buleh emborg, paul, anchor pon boleh..
mizah said…
suke makan tart ni gak...tp belum cukup tabah nak buat..macam rumit je...hehe... nampak sedap shila buat tu..yummy!
shilafaizz said…
senang jer mizah..dan ni lah kuih yang paling kuranggg sekali bersepah di dapor.
kalau yg lelain tuh dapor mmg berkecah..hehe sebab tart ni sket je brg2 nye..
ashra said…
best! suka makan egg tart.lagi2 kfc punya.tapi belum pernah try.hehe
kena try ni..
NrlAidaHml said…
wahh nampak cm sedap sgt...nnti nk try jugak la shila..

***ahila..pasal dress tu aida dh try tny kt Thai..depa kata dress tu mahal sgt..tak larat nk jual kt sana..lebih kurang 4000baht..lebih kurang RM 400..mahal kan..huhuhu
shilafaizz said…
aida: erkkk mahai...ekeke...yg model tuh sapa? comeyy banget modelnya..heheh
NrlAidaHml said…
comell kan...model tu org lain...import dr Thai..hihihi...flawless sgt...

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...