Skip to main content

Simpul Biawak??

Hai alls,
Seperti entry sebelom ni sy ade bgtau yg skrg dah start slalu kena 'simpul biawak'... Maybe ade yg dah tau ape tu simpul biawak n maybe yg xtau langsung or maybe ade yg memanggilnya dgn paggilan lain...Entry ini ditujukan khas untuk yg belom berkahwin n bergelar ibu...heheh...juz for uols punya info la bile pegnen nanti dh tau dah bile terkena tu...Ia slalu dihadapi oleh wanita mengandung..

Simpul Biawak ni ialah keadaan bila tetibe saje urat kaki dibelakang betis tetibe cramp! Urat itu sebenarnya tersimpul dan ia mengambil mase lebih kurang 2-4 minit untuk kembali lurus. Mase urat tu tersimpul masyaallahhh....sakitnya hanya Allah dan yg pernah mengalami saje tau!! Tak terungkapkan bagaimana sakitnya...N xde ape yg boleh dilakukan, hanya boleh menunggu saja urat itu kembali lurus.Saya selalunya kena bila bangun tido. Memang menjerit2 la bile kena tu.Hasben pon xleh buat ape sbb sy xbagi sentuh betis tu, sgt sakit. Kesan2 cramp tu berlanjutan beberapa hari...(sy la, mummy lain mungkin bile urat dah lurus trus ok kesan trus hilang)

So, to all girls jgnla seram sejuk plak nak pregnant ye...Sume ni adalah pengalaman yang seronok sebenarnya...macam2 kita dapat rasakan dan lalui bile pregnant nih...Mengajar erti kesabaran yg sangat besar..

Comments

Odah Golang said…
shila, 1st time aku dgr perkataan 'simpul biawak'....rs nk tergelak...kt kg aku xpggil simpul biawak....ngeri plak bunyinya...:))
Odah Golang said…
kt penang diorg panggil "tarik mengkarung"...
shilafaizz said…
xtaula odah org johor pggl simpul biawak...tang mane biawak tu xtaula aku..tp urat mmg tersimpul mak aku dulu die ckp mmg leh nmpk urat tu bersimpul..

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...