Skip to main content

TTC No.3 Body Basal Temperature (BBT)

Amboii tajuk entry gedik sangat...ekekekeke

Ni sebab kheyr hameed dan kak ilot masing2 update belog la ni... iols pon nak update la jugak blog yg dah jadi hutan rimba ni.

Ok back to topik entry..hakak tengah ttc baby No.3...dan dh 2cycle buat BBT. Macam teknik lepas2...hakak lebih suka guna kaedah bbt semasa trying to connceive (ttc) walau org kata leceh..payah..susah whatever la lagi. Tapi hakak suka kaedah ni sebab dari suhu badan tu macam2 boleh detect..nak ovulate, dah ovulate, terlepas ovulation, dah pregnant...atau tak lekat dan seterusnya period. Semua tu boleh detect dr suhu badan a.k.a kaedah BBT ni.

Sekarang ni hakak dah DPO3...day pass ovulation 3. Makna nya dh 3hari selepas ovulasi..3hari selepas ovari mengeluarkan ovum. Kalau ikut BBT ni..seawal dpo8 (5hari sebelum due period) dh boleh detect preggy ke idok.. best kan boleh detect awal? Hehe tapi kalau hati tak kental org taknak test awal2 ni. Hakak xkisah ade takde..tetap cek jugak. Kalau takde rezki..cuba jaya lagi. Kalau ada..Alhamdulillah :D. So based on BBT chart mggu depan boleh la test upt.. kuhkuhkuh

Doakan kami brjaya pregnant okeh...Aminn...

Nanti senang2 hakak bg info sikit2 pasal BBT ni...untuk yg nak TTC atau pun nak aim gender baby (icon monkey tutup mulut) kihkihkih. Have tried b4 and it works.. btw apa2 pon kita usaha..selebihnya Allah yg makbulkan.

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...