Skip to main content

Ajar Anak Ikut Arahan? Cewahhhh

Ade kawan RH post gamba anaknye tengok tv dekat2...bukan dekat lagi tapi tahap betul2 kat tv tuh...bahaya dikk...

Pehtu ai kabor la...dak myra kalau tengok tv jauh2...dulu2 yer mase die start belajar berdiri...lelame ktorg train kalau nak tengok tv duduk jauh2...keep reminding her everytime she watch tv, where to sit, dengan action sekali tunjuk kat mane kene duduk tuh. Penah baca kat mane tah kalau nak bagi instruction kat anak2 yg kecik ni, jangan juz cakap but cakap dan tunjuk atau buat sekali...Selalu kami cakap, "myra sit down sini". So, sekarang ni kalau omak atau ayah die cakap jer suruh sit tu die tau dah kat mane kene duduk kalau tengok tv...hikhik


So far memang berjaya kaedah kami tuh...cuma biase lah kadang2 bebudak ni nampak kartun kegemaran die, die lompat2 lah suka nak tengok dekat2...ape lagi high tone lah suara mak die nih...huhuuu. Ade yg cakap tak berjaya kaedah tegur tu kat anak die, letih dah kabor suruh duduk jauh2 bila tengok tv tapi tak mau ikut. Maybe salah kaedahnye...juz cakap but tak di bagitau kene duduk kat mane...so konpius la budak tu end-up die ignore arahan tu sebab die tak paham duduk? duduk kat mane? Haa, jangan tak tau kalau time dak Myra ni notty dh cakap 2,3 kali suruh tengok jauh2 takmau, ayah atau mami die ni angkat dan dudukkan je die jauh2. Daripada ko penat ulang2 cakap, baik angkat terus die kannn...Semua orang pon tau tak elok tengok tv dekat2 sebab bahaya gelombang eloktromagnet tuh.

Well, kami manja kan pon manja kan jugak..time strict pon strict jugak...Tapi omak eh lagi garang la dari ayah...mwehehehe. Sekarang dak sorang ni dah boleh disuruh sikit2...hikhik. Mak sukeee!! "myra...amik remote tv..." "myra...amik bantal..."Myra...buang ni kat dapor" terkedek2 die buang sampah kertas kat dustbin dapor tuh....huhuhuuu. Bagus2 tak lame lagi, "Myra pegi buat brekfes!" Mwahahahahaa. Mami lap you lah Myra.

Wokeh repekan petang hari dah habis...takde mood nak buat LO. Tak reti nak tibai ape...lately ni tahap kerabunan macam makin teruk jer...Berpinar mata ni tengok screen PC. Banyak urat putus time meneran kaedahnye....

Comments

ayukhairy said…
Betul cara shila tu..anak2 ayu pun macam tu gak..kena pesan selalu

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...