Skip to main content

Alahai Anak Dara

Takde ape benda nak hapdet...Kalau FB bleh la ai nak buat status2 panas....ni blog kene buat entry panjang2 sikit...heheh

Saje nak cerita dak myra sekarang dah boleh ikut solat....Kalau nak solat die nak duduk sebelah. Ade berani ko solat tutup pintu biarkan die kat luar bilik?? Ade jugak die meraung berjujuran airmata dengar setaman setia impian 8 nanti...So tiap kali solat kene lah bawak die jugak...Selalunya die suka kacau2 sejadah...Tapi ai dapat idea, bagi die tempat solat sendiri biarkan die tonggang tonggek kat kawasan die jer..kat rumah takde sejadah kecik so bentanglah towel kecik...

Alahaii mak die rukuk, die pon rukuk jugak, mak sujud die pon sujud dengan gaya die kangkang2 kaki. Lepas tu berdiri sambil tepuk2 panggil mak die 'Ya..Ya..." *ye uols myra panggil i 'Ya' jauh kelaut dengan dengan bunyi mami kans. kalau ai sujud die tarik tangan suruh duduk terpaksalah cepat2 sujud dan duduk antara dua sujud semula. Adehhhh macam tak khusyuk solat ku tapi nak buat camne kan...Tapi kan paling kelakar bile die rukuk. orang letak tangan kat lutut kan die letak tangan ke belakang macam orang nak berlari tuh. Hakhak comeells jer...

Kadang die comels kadang die buatkan ktorg geram sebab bila lepas mandi nak pakai baju die suka main cak2 dan lari2. Semalam kan, ayah die babab tangan die sebab die pergi main tabung rumah die yg ade bunyi2 tuh. Ayah die dah tegur buat jugak takut je tabung yang penuh dwet 50sen tu jatuh ke kaki die tak ke lebam nanti. Haa dah kene babab tangan dengan ayah. Ayah jarang nak babab2 nih, so bile ayah babab myra punya sedih kemain lagik. Siannnnn plak mami tengok aihhh. Ktorg punya style bila one of us marah or tegur anak, the other takkan menyibuk atau backup2. Biarkan dulu coz its not good kita backup2 anak mase salah sorang tengah marah sebab bila dh besar nanti si anak buat salah die tau ade mak/ayah die nak backup. Biar salah sorang habis tegur dulu baru kita pujuk anak atau talk to our hasben/wife kalau kita tak puas hati cara die marah...But semalam, ai tau ayah myra babab tangan sebab nak ajar myra jangan main tabung tu nanti jatuh kat kaki leh cedera. Cuma siannn tengok die. Bila mami marah takpe plak eks? kuikuikui

Lately banyak la jugak keluar perkataan2 yg bleh difahami...contohnya tutup disebut 'totop', jatuh, meja, dan pandai pulak cubit hidung die bila cakap 'busukkk'. Die yg berak, die tutup hidung sendiri...cess! suruh ayah cebok sane.

Comments

Unknown said…
bab suruh ayah cebok tu yg best.mmg poo diorg ni boley pengsan kalo kita bau.hehe

lepas ni kalo myra terlebih kreatif, masa kita sujud dia akan panjat n main gelongsor macam izzul buat.rasa cam nak lepuk je tp sbb pk Nabi pun biarkan je cucu dia main2 masa dia tgh solat.
shilafaizz said…
faezah...adehhh myra pon kadang notty nye kemain. rilek je die duduk bersila depan shila habes tu cemane nak sujud?? terpaksa corner baekk punya sujud sket ke tepi. bila pikirkan nak kenalkan die ngan solat sejak kecik, sabar je lah ek. izzul main gelongsor2 yer. bagus2...huhuuu
shilafaizz said…
shila selalu ngelat cebok kan die berak. nak muntahhh! ekekekee tapi ayah die rilek je cebokkan takde pon ter-uwek2. series tak tahan beb. ahaks

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...