Skip to main content

Brownies Lapis Cheese

Teringin sangat nak mencuba resipi nih! So semalam telah merajinkan diri membuatnya.
Sangat senang, dan tak yah bakar kukus jer. Well saye kalau resipi takyang bakar2 nih memang laju je okeh.

Tekstur atas tak rata kaedahnya adunan dah sampai penutup steamer..tapi tak menjejaskan rase..ihiks!
-
-
-
-
-
-
-
-
dan lagi...
-
-
-
-
-
Baru potong...kek ade comots sket sebab takde kertas minyak, daku pakai aluminium foil..tak kesah, janji sodap!


Bahan-bahan ( loyang 4segi 10" )


*500g campuran brownies kukus
*4 biji telur gred B
*75ml minyak masak (jadikan 85ml..sukahati)
*200ml air
*5g baking powder (1 sudu kecik)
*5g soda bikarbonat (sama)


**inti cream cheese**

250g cream cheese
60g gula castor (kurangkan jadi 50g ja)
1 biji telur gred A
25ml air (saya jadikan 50 ml biar banyak sket inti nye)

nota:premix brownies tu bule cari kat kdai baking supply.kalo tak jumpe,bule gune resepi brownies yg ade....jadik jugee....=)

Cara-cara

campurkan semua bahan bertanda * dalam mixer.pukul dgn kelajuan sederhana lebih kurang 5 minit


**untuk inti**

campur semua bahan bagi inti,kecuali telur.pukul sampai kembang

kemudian,masukkan telur..pukul lagi.(skejap aje..bg rata jek)


##cara lapis##

masukkan separuh adunan brownies kukus dalam loyang yg dah di alas dgn kertas minyak.kukus dengan api besar selama 15 minit (i dun have kertas minyak, pakai aluminium foil ja..ihiks)

masukkan pula inti..dan kukus selama 15 minit lg

masukkan baki brownies kukus,kukus selama 15-20 minit..

**Saye cuma ade loyang 8" ja tu pasal brownies tu nampak tebal. Kalau tak tipis sket hasilnya. Telur semua pakai gred B sebab tu jer yg ada.
** Jangan lupa tutup penutup steamer dengan kain yer. Selamat mencuba!




Comments

Anonymous said…
sedapnya!!
teringinlah pulak...
shilafaizz said…
kak mazz ape lagi..leh ler buat..mudah je bahan2 nye nih.hihii
shilafaizz said…
bawak ke opis, sekelip mate je licinnnns! siap ade yang nak order lagik..erkkk...akan dipikirkan nanti. hehe

Popular posts from this blog

Kenapa Dia Tak Prihatin?

Saya memang seorang executive biasa ditempat saya bekerja atau lebih tepat hanya seorang junior executive yg masih setahun jagung di bidang perbankan. Tempat saya bekerja sekarang adalah majikan pertama saya sejak saya grad. Saya tiada pengalaman bekerja sebelum ini dan hanya menjalani on-the-job training dlm istilah Human Resource. Saya memang seorang yg tidak pandai mengampu, kipas atau membodek bos. Kalau sy rase tak betul sy akan express idea sy. Buat masa skrg ketika tgh mengandung ni, sy memang slalu amik annual leave dan sebelum ini sy bukanlah seorang yg selalu ambil cuti.Lagipun sy amik annual leave bukanlah MC jadi tiada apa2 masalah disitu. Annual leave mmg diberi kepada setiap pekerja dengan jumlah tahun pertama bekerja sebanyak 24 hari. Saya ambil cuti juga bukan saje2 dan sy mmg akan ssh hati setiap kali cuti sbb terpaksa meninggalkan kerja2 di pejabat. Sy ambil cuti kerana perlu ke klinik berjumpa doctor untuk check-up kandungan. Dan sekarang ini pula tempoh sebulan seka...

Spiral Spaghetti Goreng Ala Chef Shila

Di atas permintaan rakan-rakan di FB yang mem-view album resipi saye...dan merequest resipi dari saye terutamanya Epa Hassan . ..Dengan berbesar hati sekali saye sanggup dan rela membocorkan resipi turun temurun nenek moyang..huahuaaa...Kawan2, nak masakan sedap ni sebenonye kena ade satu skill, skill 'pandai agak-agak'...cmno tu? maksudnye, kalau orang tanye bape banyak lada nak letak? agak2 jer...ha gitu ler... hikhik ~Ha menarik tak spaghetti saye ni? (klu xmenarik sudah, ade ku kesah..) Bahan2: Spiral Spaghetti 250gram/setengah paket - 4 org makan (nak pasta lain pun boleh elbow ke,shell ke ikut sedap mate..saye suka guna brand San Remo atau Fusilli) *Seafood - Udang, sotong dsb...tapi saye suka guna udang saje (Udang saiz L atau M) *Minced chicken/beef *Lada kering - gunting dan direbus Bawang besar - sebiji Bawang putih - 4 ulas Sos Tiram *Sawi batang hijau *Carrot - dipotong panjang macam dalam gambar Telur - 2biji Garam dan bahan perasa (* = Ikut korang ler kalo suka...

Caramel Cis Kek + Nasi Daging Asam Kerisik

Nak hapdet sekitar sambutan Ulangtahun kekanda hamba..ekekeke...Sy tak masak beria pon juz buat Nasi Daging + Air Asam Kerisik ngan Caramel Cis Kek ..Teruja...Teruja sebab 1st time neh wat cis kek menjadi uolss! Sukaaaa...paling gumbira sebab hubby cakap sedap makan ulang2 lak tuh...Hubby ai nih memang pengkritik tetap uols so kalau die kate xsedap, no hard feeling okeh but kalau die kate sedap tuh, ehem..ehem..paham2 sendiri lah yo maksudnye.... Okeh ni sekitar makanan2 hasil air tangan iols... Caramel Cheese Cake... Nasi Daging Air Asam Kerisik... Hamiikk uols besaq2 punye daging iols letak k..Biar gumuks, Puas makan...huahahhah Untuk resipi Nasi Daging nih sila lah cari dalam label resipi belog ai nih..Untuk resipi cis kek, by request sajork..kalau ramai yang tanye ai letak la dalam belog nih okeh...Owh ye cis kek nih tak bakar tau chilled saje lam esbok. Sambutan Ulangtahun Hubby sangat lah informal...sape datang...makan, ikut lah tetamu nak serbu umah kami kul bape..y...